Reageer op: stucen van lemen muren

#212751
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir,

Ik woon ook in de Gers en heb vergelijkbare muren.

De gouden regel is altijd dat de muur van binnen naar buiten steeds minder hard en meer poreus moet worden. Een zachte laag op een harde muur kan altijd, een harde laag op een zachte muur geeft onherroepelijk problemen. De laag komt los of de muur krijgt vochtproblemen of beide. Dat gaat zeker gebeuren als u met cement werkt, maar een té harde hydraulische kalk is ook niet goed. Ook puur zand in de mix is niet ideaal voor een lemen muur. Standaardproducten in zakken ben ik geen fan van, ik vind ze duur en ik weet nooit precies wat er in zit.

Als de muur geen vochtbelasting kent omdat ie overdekt is of het een binnenmuur betreft, kunt u gewoon met leem stucen. Gewoon even spitten in uw tuin tot u op enige diepte de harde okerkleurige leem tegenkomt. Droge brokken kunt u fijnmeppen met de hamer, of samen met wat stukken baksteen een tijdje in de betonmolen draaien tot u een fijnkorrelig resultaat heeft. Natte leem kunt u direct mengen als die niet te vervuild is. U voegt water toe tot u een verwerkbare leembrei heeft die iets dikker is dan Griekse yoghurt.

Let op, het mengen van leem kan niet in de betonmolen, dan kleeft de hele boel vast en krijgt u het er niet meer uit. Een lage brede bak waar u doorheen kunt lopen om al stampend de boel te mengen is ideaal. U kunt ook een ondiepe geul of dergelijke in de tuin graven om het daarin te doen, net als onze voorouders 🙂

De muur voor het werk eerst kletsnat maken, eventueel de dag ervoor al beginnen met natspuiten. De leem opbrengen en uitstrijken met een stalen spaan, na enige uren droging licht natmaken en opnieuw afstrijken. Het kan zijn dat er na enige dagen/weken droogtescheurtjes ontstaan, dan gewoon weer kletsnat maken en met de stalen spaan de scheuren met wat slappe leempap dichtstrijken. Als u het resultaat te glad vindt, even natrekken met een stoffer of borstel.

Voor een buitenmuur die wel vochtbelasting ondergaat kunt u de leembrei mengen met kalk op een verhouding 1 kalk tegen 3 à 4 leem. Ik zou hiervoor chaux NHL-2 of eventueel NHL 3.5 gebruiken. Nier harder en zeker geen “Z” want daar is een percentage cement aan toegevoegd. Het duurt wat langer voordat het hard is maar doet wonderen voor de duurzaamheid van het resultaat.

Als u gewoon leem op deze manier gebruikt heeft u automatisch de goede kleur voor de muur te pakken.

Salutations, Jos

*EDIT: “geen betonmolen” toegevoegd

 

 

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?