Reageer op: Campers opletten bij betaling op de péage.

#212472
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour,

Natuurlijk is automatische kentekenherkenning allang mogelijk. Zo ben ik vorig jaar nog (met de camper!)  in Portugal geweest en heb dat systeem met eigen ogen kunnen aanschouwen. Lang geleden in mijn vorige ICT leven in Nederland was ik al zijdelings betrokken bij de eerste proeven met rekeningrijden. Dus de materie is mij wel enigszins bekend.

Het grote probleem met massale kentekenherkenning voor bijvoorbeeld tol betalen is altijd weer de schaalgrootte. Bij het relatief kleine aantal auto’s dat te hard langs een flitspaal rijdt speelt dat geen rol. Hetzelfde bij een tolsysteem zoals in Portugal, waar het merendeel van de auto’s is voorzien van een electronisch kastje a la telepeage, en een minderheid moet worden “gevangen” door middel van camera’s en automatische kentekenherkenning.

Op het moment dat je echt alle kentekens in real time wilt gaan herkennen en doorbelasten ontstaat een geheel nieuwe categorie uitdagingen. In zuiver technische zin is het scannen van een intensieve verkeersstroom met afwisselende snelheden onder varierende weersomstandigheden al een behoorlijke uitdaging.  Maar je krijgt ook te maken met juridische en accountancy eisen ten aanzien van vastlegging en verslaglegging, traceerbaarheid en privacy, beveiliging en fallback en administratieve verantwoording. Om maar eens een paar dingen te noemen. Zaken die bij een betrekkelijk laagfrequente input zoals snelheidsovertreders redelijk eenvoudig te realiseren zijn worden bij hoogfrequente inputs zoals live verkeersstromen ineens onoverkomelijk complex.

Natuurlijk zijn deze technische barrieres te overwinnen en daar is men ook druk mee bezig. Dus uiteindelijk zullen die volautomatische systemen er wel komen. Dat betekent echter niet dat je reeds nu even wat camerabeelden van doorlaatposten  bij elkaar kunt vegen, er een paar deurwaarders en boekhouders door hun halvemaanbrilletjes naar kunt laten koekeloeren, en vervolgens facturen kunt gaan sturen naar allerlei onverlaten die de treurige moed hadden om gedurende blokkade-acties op tolwegen onderweg te zijn. Als je dat soort verhalen publiceert maak je je schuldig aan tendentieuze berichtgeving. Om het beladen begrip fake news maar niet te gebruiken.

En dat is waar ik in mijn reactie tegen in het geweer kwam.

 

Salutations, Jos

 

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?