Reageer op: De kachel van de toekomst

#212154
 bosbess
Deelnemer

Stoken is altijd milieuvervuilend, maar hout en olie stoken zijn het milieu-onvriendelijkst. Met name open haarden: weinig warmte, veel vervuiling. Ik ben allang overgestapt op electrisch verwarmen.

Heb al jaren de moederhaard op olie uitgeschakeld. Scheelt ook het schoorsteenvegen en het verplichte jaarlijkse moederhaard-onderhoud door een professional (anders ben je niet verzekerd). Vervangen door twee convectorkacheltjes (voor als het echt koud is) en een clime réversible (100% opbrengst). Plus in de winter een dik gordijn tussen de L-vormige woonkamer/keuken. Zo’n clime is geweldig, al is hij niet geschikt voor een kouder klimaat. En hier is hij slechts voldoende als verwarming in voor- en najaar. Als het echt koud wordt (januari/februari) heb ik de convectortjes erbij nodig (kosten €20 à €80 per stuk), maar dat is slechts 2 à 3 maanden per jaar. Samen met een boiler voor warm water en de vervanging van halogeen- door LED-lampen ben ik inmiddels in electraverbruik van €134 per maand teruggegaan naar €74 p.m. (Ik kook ook electrisch.) En geen oliekosten en onderhoudskosten meer van ketel en schoorsteen.

Ik heb maar een klein huisje, maar als ik een groter huis had zou ik zeker een waterpomp laten installeren. Weinig onderhoud en ouderdomsproof. Want afgezien van milieu-overwegingen zie ik niemand tot z’n negentigste met zware blokken hout of zakken granules sjouwen. Gemak dient de mens, ook al zou het duurder zijn (wat het niet is).

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?