@ Jos: met die DHCP reservations bewandel je de koninklijke weg. Toen mijn netwerk printer, een oerdegelijke HP 4000, via een TP-Link draadloze repeater en kort ethernetkabeltje door het kabelmodem van Ziggo voortdurend uit het draadloze netwerk werd gegooid heb ik voor de quick-and-dirty oplossing (?) gekozen door de lease time tot ergens rond 2045 te laten doorlopen. Wanneer er nu niet te veel nieuwe gasten inloggen op het wi-fi netwerk hier, ik niet te vaak nieuwe apparatuur koop, dan erodeert de voorraad vrije adressen slechts langzaam….. Maar op een geven moment is het natuurlijk over en uit. En kan ik plechtig het laatste vrij beschikbare IP-adres (laten) uitdelen. Daarna zeg ik: daar is de boekenkast, zoek maar wat uit en ga wat lezen.
@ Bover: in principe is het uitzenden op de standaard gsm frequenties een voorrecht dat is voorbehouden aan de providers zelf, die hebben daar een wettelijke vergunning voor. In Nederland en ook in Frankrijk. Mag alleen onder strikte condities en met toestemming van de provider. Het feit dat dit soort repeater apparatuur vrijelijk op de markt verkrijgbaar is betekent nog niet dat het in alle gevallen is toegestaan. De heer Spijkerman van het Agentschap Telecom formuleert het iets scherper: “GSM-versterkers zijn illegaal.”