Reageer op: Internet haut débit voor iedereen

Admin
Sleutelbeheerder

Bonjour Jaap,

[quote quote=211003]Ik heb de DHCP van de Huawei uitgezet. Ondanks dat ik separate IP adres-ranges heb gedefinieerd, nam hij altijd het heft in handen, zelfs als ik via de WIFI van de Livebox aansluiting maakte.[/quote]

Wellicht ten overvloede, niet-overlappende DHCP ranges worden uitsluitend gebruikt om te voorkomen dat er dubbele IP adressen worden uitgedeeld, er valt niet mee te beïnvloeden welke DHCP server de adressen uitdeelt.

Ik heb met een gelijksoortig probleem te maken gehad, maar ik heb een hekel aan het gebruik van vaste IP adressen. Met een vast IP adres wordt de hele IP configuratie van de interface statisch, dus ook netmask, default gateway, DNS server adressen enzovoort. Potentiële narigheid als je iets in je netwerk wilt veranderen.

Mijn oplossing was het gebruik van DHCP reservations. Voor de apparaten waarvan ik wil dat ze altijd hetzelfde IP adres hebben, zoals mijn telefooncentrale en mijn satellietontvanger, heb ik in de DHCP server een DHCP reservering gemaakt, dus hun MAC adres specifiek aan een IP adres gekoppeld. Daarmee krijgen die apparaten alle IP interface settings via DHCP maar hebben ze wel altijd hetzelfde door mij ingestelde IP adres.

Mocht je dit al weten, dan mijn excuses voor deze adresmosterd na je routermaaltijd 🙂

Salutations, Jos

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?