Reageer op: Hoofdriool

Admin
Sleutelbeheerder

Bonsoir Emiel,

[quote quote=210834]Liefst volgens de regels, maar niet bereikbaar is overmacht[/quote]

Ik begrijp je gevoel maar helaas gaat deze redenering in Frankrijk niet werken.

Toen ik in 2006 mijn bouwval betrok had ik ook riolering nodig. Op dat moment was de regelgeving net aan grote veranderingen onderhevig. Het verschijnsel SPANC was juist aan het ontstaan en het plaatselijke leidingwatercollectief maakte ruzie met bedrijven en instellingen over de verdeling van taken en verantwoordelijkheden. Er was geen doorkomen aan.

Ik heb de hele bende daarom laten aanleggen door een lokale aannemer die ook alle contacten met keurende instanties, gemeente, departement, waterleidingcollectief en weet ik wie nog meer onderhield. Daar kwamen ongetwijfeld de nodige relatienetwerken en vriendjespolitiek aan te pas, want de hele gang van zaken was voor een buitenstaander onnavolgbaar, en voor mij als buitenlander een onmogelijke opgave.

De hele boel moest meerdere malen gekeurd worden, de eerste keer toen de hele boel met leidingen en fosses open lag, de tweede kaar toen het speciale zand en grind van de filters waren aangebracht en tenslotte een derde keer toen het geheel werd opgeleverd. Na die hele procedure kreeg ik een pak tekeningen en papieren van de gebuikte fosses en dergelijke, plus een attestation teneinde aan te tonen dat ik over een goedgekeurde installatie beschikte.

Inmiddels zijn regelgeving en instanties op dit gebied wat gestabiliseerd, dus als toegewijde doe-het-zelver heb je nu meer mogelijkheden om één en ander in eigen beheer te regelen. Maar, de procedure die ik heb beschreven is niet eenvoudiger geworden, en zonder die te volgen en de bijbehorende keuringen te ondergaan maak je nulkommanul kans om ooit je installatie goedgekeurd te krijgen. Ik kan dit punt niet sterk genoeg benadrukken!

Zelfs een geboren Fransmens komt niet om de procedures heen. Als buitenlander is dat nog een graadje erger, er wordt op je gelet, je zit in een glazen huis en iedereen staat klaar met stenen. Ik raad je ten sterkste af om op eigen houtje aan de gang te gaan, ik kan je met 100% zekerheid voorspellen dat dit ermee gaat eindigen dat je de hele bende weer moet opgraven. Gewoon omdat (de Franse ambtenaar) het kan.

Salutations, Jos

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?