Bonjour,
[quote quote=210822]Mag ik, mede gezien de prijs, er dan vanuit gaan dat 100mm de gangbare maat is?[/quote]
Dat lijkt me een hele grote stap. Mijn persoonlijke waarneming betreft de lokale omgeving hier in de Gers. Die zou ik niet zonder meer voor heel Frankrijk van toepassing durven verklaren.
Publieke riolering (tout a l’égout) is hier relatief zeldzaam. Door de verspreide ligging van de huizen zijn hier veel fosses in gebruik. Die worden over het algemeen met dubbel 100mm aangesloten zoals ik hierboven heb beschreven. Punt van belang hierbij is overigens dat regenwater nooit via de fosse mag worden afgevoerd. Dat beperkt natuurlijk de noodzakelijke diameter van het rioolleidingnet. Voor regenwater kan een derde leidingnet noodzakelijk zijn. Bij mij eindigt dat derde net van 100mm in de vijver.
Er zijn ook (verstedelijkte) gebieden waar publieke riolering in de meerderheid is. Die kunnen (zoals Christian ook al opmerkt) worden aangesloten met grotere diameters, in deze discussie worden 125mm tot zelfs 200mm genoemd. Variaties worden onder andere veroorzaakt door de wijze van groeperen van woningen via (tussen)collecteurs, en het wel of niet mogen/moeten afvoeren van regenwater via de publieke riolering.
Ik begrijp niet met zekerheid uit uw vraag of er in uw geval sprake is van een publieke riolering of niet. Zo nee, en u legt zelf een fosse aan, dan kunt u uitgaan van de aansluitdiameter van die fosse. Bij publieke riolering zal de gemeente waarschijnlijk de aansluitdiameter voorschrijven. In beide gevallen zult u meestal sowieso van tevoren goedkeuring voor uw plannen moeten verkrijgen en zullen tijdens en na het werk controles plaatsvinden.
Salutations, Jos