Reageer op: Internet haut débit voor iedereen

#210726
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour,

De Gers, het departement waar ik mijn Franse leven doorbreng, is van oudsher een “achtergebleven gebied”. Voor de Parijzenaars is het een soort Jutland van Frankrijk, hoewel ze er wél in grote getale hun zomervakanties doorbrengen. Maar verder is er geen industrie, er zijn geen autoroutes, en buiten de overheid en het agrarisch bedrijf is er weinig werkgelegenheid. De Gers is één van de dunstbevolkte departementen, met vrijwel geen steden van betekenis, maar wel heel veel kleine gehuchtjes en her en der verspreide alleenstaande huizen en boerderijen.

Die situatie levert dus wel een uitdaging als je elk huis op glasvezel zou willen aansluiten. Niettemin wenst de Gers zich een voortrekkersrol in high-speed Internet, zoals onder andere wordt uitgelegd op de website van Gers Numerique.

Om ambitie en realiteit niet ál te ver uit elkaar te laten lopen, heeft men een strategie ontwikkeld die is gebaseerd op een combinatie van glasvezel backbone en draadloos internet naar de verspreid gehuisveste abonnees. De dorpskernen en GSM masten worden direct aangesloten op de glasvezel backbone. Alles wat daar dichtbij ligt, met een nadruk op bedrijven en instellingen zoals de mairie, wordt indien enigszins mogelijk direct via glasvezel aangesloten. De her en der verspreid liggende huizen, boerderijen en gehuchten worden ontsloten door middel van WiFi/MIMO gerichte radioverbindingen.

Regelmatig worden nieuwe “witte plekken” ontsloten, hetgeen in het algemeen gepaard gaat met een voorlichtingssessie op de mairie. Ik heb uit belangstelling ook zo’n sessie bezocht. Vrijwel alle gebruikers in mijn gemeente moeten het stellen met een ADSL verbinding van in het gunstigste geval 4 Mbit/sec. Ik heb door een gelukkig toeval aansluiting op een naburige gemeente en daardoor als enige een 12 Mbit/sec ADSL aansluiting. Ik heb ook een GSM mast binnen zichtbereik die binnenkort belooft te worden opgewaardeerd naar 4G. Dus er is voor mij nog geen dringende noodzaak om iets te veranderen.

Echter, kennissen in de buurt waren wel een beetje klaar met hun 2 Mbit/sec ADSL verbinding, en hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een Ozone WiFi/MIMO verbinding in huis te halen. Zij hadden vanuit hun huis gelukkig “line of sight” naar de radio-antenne op de kerktoren in hun dorpje. Met het resultaat zijn ze erg tevreden. De ADSL speedtest rapporteert consequent een snelheid rond de 20 Mbit/sec. Zo’n factor 10 verbetering hakt er wel in!

Kortom, ook als “fiber to the home” nog niet binnen de realistische lijn der verwachtingen ligt, komen er steeds meer opties om het Internet-stenen-tijdperk achter zich te laten.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?