Reageer op: Balkbevestiging

#210504
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir,

De voor mij belangrijkste informatie ontbreekt nog: hoe dik is die bout eigenlijk?

Zo te zien is de spant een redelijk standaard constructie met dubbele trekplaat, of in het zoveel fraaiere Frans: une ferme a entrait moisé retroussé.

Spant

De trekplaat of retrait zoals de naam al zegt wordt belast op trek, en de bout waarmee deze is verbonden met het spantbeen of arbaletrier wordt derhalve vrijwel zuiver belast op afschuiving.

Als de bout nu eens een redelijk standaard M16 is, dan kan deze volgens de tabel een maximale schuifkracht van zo’n 60 kN oftewel 6 ton aan. Zelfs een dunne M12 verdraagt nog een dikke 16 kN oftewel 1,6 ton. Over stuik hoeft u bij dat keiharde eikenhout niet in te zitten. Tenzij uw dak met massieve moppen steen is gedekt is hier dus een forse veiligheidsmarge. Zó fors dat dit zelfs geen problemen zou geven als de spantbenen helemaal niet ingekeept zouden zijn.

In mijn oude panden stikt het van dergelijke spanten met nét zoveel ruimte rond de kepingen. Ik heb zelfs het idee dat die kepingen nooit bedoeld zijn geweest om de constructie te versterken, maar meer om de aanlegdikte van spantbeen en poincon voor de trekplaten identiek te maken. Met andere woorden, de poincon wordt voldoende ingekeept om zeker te zijn dat deze ondersteuning vindt op de trekplaten, en de spantbenen worden nét voldoende ingekeept om één vlak te krijgen om de trekplaten op te leggen.

Mijn conclusie: niet van wakker liggen, lekker laten zitten.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?