Reageer op: Traditioneel muren voegen en bezetten – draadje

#210201
 Noë
Sleutelbeheerder

Welkom Samantha,

Mijn huis heeft van oorsprong lemen muren, meer precies torchis. Omdat ik een doos in een doos renovatie methode heb gehanteerd wilde ik absoluut zeker zijn dat het vocht dat in mijn lemen muren zit eruit zou kunnen. De binnenkant was immers na de doos in doos constructie min of meer dampdicht.
Mijn stucwerk buiten heb ik gedaan met luchtkalk van Saint Astier, met een verhouding van 1 kalk op 3 zand. Volledig uitharden duurt bijna 5 jaar, waarbij de stuc elk jaar wat harder wordt. Inmiddels is het werk 5 jaar geleden gedaan en het ziet er nog goed uit.

Observaties tijdens het verwerken: schijnt de zon, dan heb je al snel een zonnebril nodig, het reflecteert enorm. Het leek bij mij wel alsof het mengsel dat ik in de betonmolen liet ronddraaien steeds viscozer werd. Of dat werkelijk zo was weet ik niet. Laagdikten van ongeveer 2 cm waren bij mij het maximum. Die moesten eerst wat harden voordat er een volgende laag op kon.
Als je wapening hanteert, dan voldoende dikke lagen opbrengen. Wapening die warm wordt, bv omdat de zon erop staat, laat de bovenliggende laag barsten als die niet voldoende dik is. Denk te voren goed na over wat je met de kozijnen doet: voor het muurvlak in het muurvlak of verdiept.

Afwerken deed ik met een schuurbord. Daarna heb ik het zo gelaten. Volgend jaar ga ik het wellicht een keer met kalkverf besmeren.

Jeroen B 62

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?