Reageer op: Voilà de nieuwe Franse regering

#209751
 Noë
Sleutelbeheerder

Indrukwekkende kijk op de EU, maar je hebt duidelijk geen “zeebenen”.
In een storm kun je beter een zwaar schip hebben met een flinke kiel die je op koers, zo niet stabiel houd, dan een catamaran met een geringe diepgang en een veel te licht gewicht.
Maar ja, het is overeenstemmend jouw kijk, immers mist de EU iedere diepgang en vaste koers.
Dat je probeert te “schipperen” is leuk, maar hang de nationale driekleur wel waar die hoort, en dat is niet in de mast, maar op de spiegel in het midden, of uit het midden naar stuurboord. Nooit naar bakboord!
Overigens heeft Rutte niet de moeite genomen zijn etiketten te bestuderen alvorens het schip te tuigen, immers is de Nationale vlag altijd rechhoekig in de verhouding hijs tot diepte 2:3 in de kleuren vermiljoenrood, helder wit, en kobalt blauw.
Die arme ziel hijst zonder te weten een clubvlag in de mast en zal zeker door de traditionele Duitse principes en de Franse diepgewortelde tradities niet serieus genomen worden.
‘Kijk hem eens’ wordt er gefluisterd op de gangboorden van de 42voeter, een kromme gaffel en geeneens een natievlag?
Och die arme man, had hij Zijne Majesteit de Koning maar naar advies gevraagd die als kleine jongen al op de scouting zat, en met zijn moeder meevoer op De groene Draeck.
De Lelievlet, het boegbeeld van de Nederlandse scouting, daar staat mits een oude vlet met gebogen gaffel, een gebogen vlaggenstok op het roer met de driekleur die nét niet het water raakt, of anders bij de nieuwere vletten met de rechte gaffel, een rechte vlaggenstok.
Eerlijk is eerlijk, ook in het verenigd Europa mogen we het niet nalaten onze nationale tradities te onderhouden en te bewaren.
Alle Sloepeigenaren van de grachtengordel te spijt; weg met die gebogen vlaggenstokken, rechttoe rechtaan is waar U recht op heeft.
De sierlijke zeeg van het geboende hout, met daarin de driekleur van ons vaderland is alleen toebehouden aan de klassiekers, de mannen die het weten, de mannen van de rond en platbodems met de gebogen gaffel.
Ach zegt Merkel tegen Macron, snapt die eikel nou niet dat het maar een clubvlaggetje is, het hoort op de steven, toch?
Mis, de Koning zou gezegd hebben, de Driekleur op de spiegel, de Geus op de steven, dus niet een driehoekig driekleurtje.
Rutte staat er wat ongelukkig bij in de Lelievlet zo dicht bij die grote 42voeter, in zijn handen het dundoek van de Europeese Unie.
Gemeen lachend staan Merkel en Macron te gniffelen in de cockpit, snapt die dan helemaal niet dat dit een clubvlag is?
In het want ermee, want Europa is geen Natie, Europa is een club, en dan hijs je de vlag aan bakboord in het want.
‘Niet zo’n grote !’ Hoor ik Merkel roepen als ze ziet dat Rutte de vlag uit laat waaieren in zijn handen, ‘je bent maar een clublidje, jouw vlaggetje is maar 20 bij 30 centimeter.
Trots haalt Merkel haar vlag uit de bakskist en klopt hem eens flink uit alsof ze zeggen wil, kijk, dit is een vlag.
Macron haalt het koord door het oog en bevestigd het touwtje onder aan de vlag aan het koord, en daar gaat ze, het enorme dundoek.
Trots als een pauw, immers op een 42voeter is je vlag wel iets groter.

Maar als ik heel eerlijk ben, als’t straks gaat spoken op het water zit ik toch liever bij Mark in die zware ijzeren Lelievlet dan op dat veel te lichte bakbeest van Merkel en Macron.
Ik heb toch het idee dat ik met de vlet veilig weer vaste wal onder de voeten krijg.

Cees.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?