Reageer op: vloer cabane.

#209503
 Noë
Sleutelbeheerder

Bedankt Rob.
En dan die jachten.
Mijn boot is van ijzer, en zoals bij de meeste stalen schepen is isoleren onder de waterlijn een taboe.
De kou komt veelal van wat boven water uitsteekt, niet van wat onder water zit zolang je niet in een ijsblok ligt.
Er worden wel toepassingen gedaan met vooral spuitisolatie zoals in een pur-spuitbus.
Houten schepen worden nooit geisoleerd.
Als ze dat al doen kun je er donder op zeggen dat ze vergaan.
Ook hebben ze nog wel eens de neiging een houten schip aan de buitenkant met polyester te bekleden, het zogenaamde “broeken”.
Zelfde verhaal, wachten tot alles doorgerot is.
Je kunt een houtenschip gewoon in het water laten, maar de meesten halen haar na het seizoen naar op de wal, al of niet binnen.
Om een schip lang te concerveren op het droge leggen we natte dekens op de kielbalk, zo ontrek je het water niet uit het onderschip.
Ik kocht begin 1990 een spitsgatter in Zweden die 5 jaar op de zeebodem had gelegen (1943 – 1948) Toen ik haar zag keek je van stuurboord naar bakboord dwars door het schip heen.
De kleinzoon van de bouwer had helemaal geen zin in de boot van zijn opa te varen, en dus lag ze al heel lang op het droge te vergaan.
Ik kocht haar voor een prikkie, en na transport ging ze in de polders van de lage landen ten onder.
De motor was er door ons uitgehaald, zoveel mogelijk onderdelen die er af konden, en hops de ploemp in.
Het duurde 7 maanden eer ze langzaam boven kwam drijven.
Het heeft daarna 5 jaar geduurd haar te renoveren en ze vaart nu nog steeds.

Mahonie schip van 25mm planken karveel gebouwd op eiken spanten, bouwjaar 1925.
Het enige wat ik eraan veranderd had was de keuken, de rest is origineel gebleven.
Op de kielbalk staat altijd een plasje, en verder is het verbazend droog in de boot, ook al is het koud.

Jan Haring is van ijzer, aan de binnenkant een vieze plakkende teerbende.
Daarboven ligt een eiken vloer van 30mm die de kou tegenhoud.
Ik ben van de winter een paar dagen aan boord geweest en zet dan zo nu en dan het fornuis aan omdat er niet echt een kachel in zit.
Gaat best.
Vanaf de waterlijn is ze geisoleerd achter de betimmering.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?