Reageer op: uw bijdrage aan dit forum

Rob van der Meulen 
Bijdrager

Met die elektronen onderweg van links naar rechts, van beneden naar boven, diagonaal of volstrekt chaotisch in een wat gedateerde Franse elektra omgeving heb ik het maar makkelijk. Ik kan ze tellen (als ik snel genoeg ben), ze analyseren met meetapparatuur. Maar nooit hoef ik ze te vragen waarom ze onderweg zijn, waar ze vandaan komen en waarom ze op weg zijn naar welke bestemming in een elektrische installatie. Liever naar de tv dan naar het hete strijkijzer? Of is er geen keuzevrijheid voor de individuele elektron? Of doorvragen naar hun diepste psychologische drijfveren, waarom ze doen wat ze doen. Op de divan bij Dr. Robert.

Lastiger wordt het bij deze door Ratatouille aangezwengelde discussie wanneer je soortgelijke vragen zou gaan stellen. Toch een poging, om te beginnen bij het ontstaan van deze website. Met de publicatie van het boek “La Maison” in 2003 voorzag Wim Bavelaar heel veel Nederlanders en Vlamingen van een standaardwerk. Alles dat u eigenlijk had willen vragen, de helft al vergeten was, en dan een boek met bijna alle antwoorden, ook op de nog niet gestelde vragen. Hoe gaat dat allemaal in Frankrijk, met het kopen van huizen, met makelaars, met de bank, met de nutsvoorzieningen en verzekeringen, met het verbouwen. Het moet in heel wat woonkamers en séjours een prominente plaats in hebben genomen, een soort bijbeltje. Ook nu nog weet ik exact waar mijn laatste versie (zevende druk uit 2010) in de boekenkast staat. De al snel in elkaar geschroefde website bereikte met de steeds uitgebreider wordende samenvattingen van wat er in de gedrukte versie stond een nog veel breder publiek.

Het forum voorzag duidelijk in een behoefte, zoeken naar antwoorden op allerlei vragen uit de praktijk. Maar ook met een bredere heuristische functie: op die manier krijg je tegelijkertijd zicht op het soort problemen waar de bezitter van een tweede huis in Frankrijk en de nieuwe immigranten tegenop lopen. Aanleiding om de website inhoudelijk te verbeteren en aan te vullen. Zo is het ook Christian en o.g. vergaan met onze schrijverijen over het klussen in Frankrijk. Vragen helpt niet alleen de vragensteller verder, maar de antwoorden slaan ook elders neer. Dat soms niet alle discussies uit vijftien jaar Forumdiscussies niet meer zijn terug te vinden betekent nog niet dat de inhoud daarmee verloren is gegaan. Ook al zal het wel eens gebeurd zijn dat bij een backup actie een bitje is omgevallen, lost in action, jammer, maar dat gebeurt zelfs bij overheden, banken en multinationals met hele kuddes aan bekwame ict’ers op de loonlijst.

Die disclaimer waar bijna verontwaardigd op wordt gewezen. Volgens mij wijkt die niet veel af van wat er in den beginne al op de website stond. Als niet jurist denk ik dan: zal wel nodig zijn geweest als grensafbakening, want op de website stonden ook passages die rechtstreeks uit “La Maison” afkomstig waren. Kan me voorstellen dat een uitgever niet ongevoelig is voor copyright aspecten. Overigens heb ik toen nooit iemand horen piepen. Kortom: die disclaimer is volgens mij iets aangepast gewoon overgekomen uit het oude InfoFrankrijk. En er ligt inmiddels een aardig voorstel voor een nieuwe aanpak, dus de website beheerder denkt heus wel mee.

Waar begon het, wanneer kwam er ergens tijdens de rit een omslagpunt? Gemakshalve neem ik daar de financiële crisis van het najaar 2008 maar voor, met z’n allen door het oog van de naald. Toch wat zuiniger, minder budget op de plank of bijna telefonisch op afroep beschikbaar, doet u maar een tweede hypotheekje op m’n huis, nee, dat ging wat minder makkelijk. Herijking van prioriteiten, eigen huis eerst maar aflossen, wat geld achter de hand houden voor de kinderen. Of wanneer de eerste scheidingen zich in die generatie aankondigen bij moeten springen, beschikbaar blijven voor de kleinkinderen. Werd je in de jaren negentig nog met nauwelijks ingehouden verbazing aangekeken wanneer je geen tweede huis in het buitenland had, de kring om u heen werd steeds ruimer, geen interessante gesprekspartner, potentiële loser, dat beeld is na 2008 behoorlijk gekanteld. Ach, en de jeugd: die vliegt met vliegtickets die minder kosten dan één keer je benzinetank volgooien met een grote boog over Frankrijk heen, naar exotischer oorden. De romantiek van Franse chansons, echte Franse wijn zonder sulfiet zoals in de Nederlandse Chateau Vinaigre, oude boertjes in blauwe overalls en zwarte alpinopet, in oude Renault 4 of op museumwaardige tractor, dat is aan hen niet besteed. Misschien met enig aandringen een stedentrip naar Parijs. In de rubriek verbouwen liet dat ook z’n sporen na: minder vragen en geleidelijk aan een verschuiving naar onderhoudsvragen, minder in de sector uitdagende verbouwingen en renovaties.

En dan die veronderstelde tien minuten waarin Anton Noë fluitend, easy as pie, alle actualiteiten op welk terrein dan ook in hapklare brokken aan de informatie hongerige oudere jonge wolfjes zou kunnen toewerpen. You must be kidding. Wim Bavelaar lag kilometers voor op welk peleton dan ook, tempo makend, vingt-quatre heures sur vingt-quatre, hoe sterk is de eenzame fietser denk ik dan. Dat voorbeeld valt niet te evenaren. Neem nou het Franse notariaat, ze hadden dacht ik in 2004 een apart agendapunt ingeruimd op hun jaarvergadering. Voor het probleem van de steeds grotere Franse Gordiaanse knoop, de zichzelf vermenigvuldigende (detail)wetgeving, wie heeft er zelfs na jaren studeren en daarna nog een paar jaar letterjes eten überhaupt nog zicht op. En dat is dan nog maar één deelterrein waar van alles gebeurt dat de Nederlander in Gallia interior zou kunnen interesseren. Je kunt dit soort inhoudelijke verlangens over alles wat er in Frankrijk, of in de Nederlandse fiscaliteit, gebeurt niet ophangen aan superman Anton Noë die in een paar minuten rond de aarde vliegt of desgewenst de aarde een paar slagen terugdraait om mensen die iets gemist hebben in de actualiteit nog een keer het zicht daarop te gunnen. Deze superman is gewoon voorwaarden scheppend, hij stelt de bezoekers van InfoFrankrijk een platform ter beschikking om wijzer van te worden en anderen wijzer te maken. En wat de (politieke) actualiteit betreft: please, er zijn ook Franse kranten die je zelf kunt lezen.

Oh ja, de veronderstelde gewetenloze commercie. Het in de lucht houden van een moderne website kost geld, het maken van backups, beveiliging. Ik ben al blij dat er uiteindelijk iemand bereid werd gevonden InfoFrankrijk voort te zetten, op nieuwe (software) leest te schoeien. En die inhoud, het is al vaker gezegd, daar zullen we zelf voor moeten zorgen. En waar we ook voor moeten zorgen is dat het forum van InfoFrankrijk een uitnodigende plek is om te bezoeken waar ook nieuwe bezoekers zich veilig voelen en terug willen komen. Er zijn de laatste paar maanden hier in sommige discussies dingen gezegd die daar beslist geen bijdrage aan leveren.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account