Reageer op: Bijdragen Zvw, woonlandfactoren 2018

#209344
 bosbess
Deelnemer

Er bestaat geen minimum omzet. Wel een maximum omzet. Kom je daarboven dan kun je geen microentreprise meer zijn. Je kunt het allemaal zelf regelen. Je moet dan naar de Chambre de Commerce. In 2012 was dat een heel gedoe. Bovendien weigerde de RSI (verzekering voor ondernemers) om me in te schrijven, omdat je als gepensioneerde ook bij je oude verzekeringsregime mag blijven. Het heeft me heel wat praten als Brugman en een aantal maanden gekost eer ik de inschrijving bij de RSI voor elkaar had. Daarna kon ik me afmelden bij de CPAM en werd ik met terugwerkende kracht basisverzekerd in Frankrijk. De CPAM meldde dit aan het (toen nog) CVZ en ik kreeg de teveel betaalde verdragsbijdrage terug.

Gemakkelijker is om iemand in de arm te nemen. Dat kost iets, maar dan ben je wel van veel kopzorgen bevrijd. De Nederlanders Rob van Schijndel, Frankrijk, en Wim van Teeffelen, Nederland, (beiden te googelen) willen je waarschijnlijk helpen. Wel zou ik (laten) uitrekenen of het voor jou financieel de moeite waard is (dus verdragsbijdrage afzetten tegen CSG/CRDS over je inkomen plus de premie over de bedrijfsinkomen.

Bovendien is de franse regering momenteel bezig om de RSI helemaal op te heffen en de verzekerden onder te brengen bij de CPAM, dus ik weet niet of er nog wel een aparte verzekering voor ondernemers blijft bestaan. Niemand schijnt er op dit moment nog iets definitiefs over te kunnen zeggen. Maar in zulke onzekere tijden kun je je misschien beter laten bijstaan door een deskundige en/of heel snel zijn. Succes.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?