Reageer op: Voilà de nieuwe Franse regering

#209084
 ratatouille 
Bijdrager

NEPNIEUWS en de EU.

Het krijgt veel media aandacht: nepnieuws bestrijden, ook door de EU.
Nepnieuws is een traag werkend, ondermijnend mechanisme, het heeft invloed op opinie, politiek stemgedrag en maatschappelijke draagkracht.

Buiten directe verkiezingen zijn ook andere momenten kwetsbaar voor beïnvloeding door buitenlandse actoren, zoals het referendum. Technologie maakt politieke invloed en desinformatie campagnes mogelijk. De bestrijding van terreur, de democratische uitvoering van verkiezingen en politieke richting worden er door beïnvloed. Indien actoren buiten deze democratie krachten vormen die trachten de basis te veranderen, dan is er sprake van een staats- of eenheidsvormings risico.

Het is goed om de verschillende lagen uit elkaar te halen:
1. Trollen al of niet uit trolfabrieken, die via sociale media trachten invloed uit te oefenen door het verspreiden van valse berichten. (zie 1)
2. Hackers die informatie buit maken en die gericht publiceren. (zie 2)
Gehackte informatie kan schadelijk zijn voor de politieke beeldvorming, maar hoeft geen desinformatie te zijn. Soms zien we wel dat trollen en hackers elkaar aanvullen om maximaal resultaat bij de verspreiding van misinformatie te bereiken. (zie 3)

Is het aan de EU om nepnieuws te ontmaskeren? Is het aan de politiek om te bepalen wat nepnieuws is? Waar begint de censuur? Kan je ook niets doen? Of laat je het over aan de markt?

Ik denk dat het noodzakelijk is door te gaan met de bestrijding door de EU van desinformatie. De ruim 1300 gevallen die door de EU in 2017 die zijn ontmaskert geven aan dat er behoefte is aan het ontkrachten van valse informatie. Er zaten ernstige gevallen van nepnieuws tussen: (Paus roept op om invasie te stoppen van immigranten, USA hebben nucleaire bom gegooid op Lithuania, burgeroorlog uitgebroken in Zweden).

De markt beweegt pas na druk van de politiek zie Google, Youtube, Facebook, Twitter. Gedwongen door de politiek (zie 4) geven ze toe, met algoritmes zijn honderdduizenden video’s en berichten gefilterd van terreurpropaganda, geweld en misinformatie. De hoorzittingen in de USA, maar ook de Duitse waakhond Netzwerkdurchsetzungsgesetz (zie 5) zijn de stok achter de deur.

De onafhankelijke journalistiek is gelukkig binnen de EU sterk, maar heeft het toch moeilijk om te concurreren met de nieuwsmedia op de grote platforms. De klassieke media gebruiken hun resterende kracht meer voor het brengen van echt nieuws, dan het ontmaskeren van nepnieuws.
Niets doen geeft onverantwoordelijke ruimte aan actoren om te handelen in hun eigen belang.

De fouten die zijn geconstateerd in de EUversusDisinfo.eu disinforming outlet zijn mede aanleiding tot professionalisering. Organisatie en uitvoer moeten verbeterd worden. Een procedure met ruimte voor weerwoord is onderdeel van een gebalanceerde journalistieke aanpak. De High level expert groep van de EU zal daarover nadere informatie geven.

Doel was niet om een zwarte lijst op te stellen van media, maar het markeren en identificeren van desinformatie. Communicatieproducten om de EU politiek uit te leggen in onder andere de Oostelijke partner landen, moeten meer nadruk krijgen.

(1) Internet Research Agency in Sint-Petersburg Rusland ‘trollenfabriek’
(2) hacks* van Macron Campaign Emails, Democratic Party / Clinton Campaign Emails
(3) Fancy Bear (APT28) – Cozy Bear publicatie Volkskrant / Nieuwsuur 2018
(4) inlichtingencommissie Huis van Afgevaardigden
(5) Duitse regering: Netzwerkdurchsetzungsgesetz boetes voor desinformatie op internet

Factchecking: Le Monde – Les Decodeurs
Franse regering: Le Decodex tool voor verificatie
EU: East StratCom Taks Force website: EUversusDisinfo.eu

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account