Reageer op: NIets veranderen graag.

bosbess
Deelnemer

Twee heel verschillende onderwerpen, Cees. Onder één noemer: Fransen zijn wars van verandering. Dat klopt in z’n algemeenheid, althans meer wars van verandering dan bijvoorbeeld Nederlanders (in het algemeen).

1. Ik heb het songfestival niet gezien. Ik kijk daar nooit naar, ook niet naar dat in Nederland. Strontvervelend. Ik heb het liedje Mercy van het duo Monsieur Madame opgezocht op Youtube (met tekst). Qua muziek vind ik er niks aan. Maar een meedreunliedje is het juist helemaal niet! Was het dat maar! De tekst, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, is eigentijds en geëngageerd. ’t Viel me qua inhoud niet tegen van Frankrijk dat dit lied heeft gewonnen. Of het ook in Portugal wint blijft de grote vraag. Ik kijk trouwens ook nooit naar het Eurosongfestival.

2. Pulsvissen. ’t Lijkt me niet slecht, maar ik heb er geen verstand van. Zoals jij het beschrijft klinkt het prima. NL vissers hebben er veel geld in geïnvesteerd. Fransen niet, die wachten (waarschijnlijk) op subsidie. Feit is dat de Fransen het met hun argumenten in Europa véél beter hebben gedaan dan de NL vertegenwoordigers, die niet de meerderheid van de EU-landen op hun hand wisten te krijgen.

Het zijn dus niet alleen de Fransen die tegen het nieuwe en tegen verandering zijn.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?