Reageer op: verkoop auto als niet-ingezetene

#208900
 bosbess
Deelnemer

Officieel was het nooit toegestaan om als niet-ingezetene een franse auto op je naam te hebben. Maar aangezien bij de aanvraag van een carte grise nooit werd gevraagd naar een bewijs dat je belastingplichtig bent in Frankrijk gaven veel tweede-huis-bezitters hun franse adres op als “domicilie”, hoewel hun domicilie zich uiteraard elders bevond.

Op Nederlanders.fr heeft in 2016 nog een verhitte discussie plaatsgehad tussen “de preciezen” en “de rekkelijken” onder de titel “Mag ik in een auto met Frans kenteken rijden?” De uiteindelijke conclusie was dat het niet mag, hoewel veel tweede-huis eigenaars het doen. Er is ook geen andere oplossing voor wanneer je niet (meer) met de auto naar Frankrijk kunt of wilt komen.

Helaas is jouw probleem, Strawbale, daarbij niet aan de orde gekomen, omdat dat toen nog niet speelde. Mijn eerste ingeving toen ik dit las was: ga naar de garage waar de auto destijds is gekocht en leg het probleem uit. Misschien weten zij een oplossing. Misschien ook willen zij de auto kopen. Jammer voor de aspirant-koper en voor je schoonvader, want een garage geeft er natuurlijk minder voor. De koper kan hem altijd nog (gereviseerd) van de garage kopen.

Ik ben zeer benieuwd naar de afloop, ook vanwege een NL vriendin van me met een tweede huis hier, die ook al vele jaren een franse auto op haar naam heeft staan.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?