@ Jos: die werptechniek is behoorlijk professioneel, mijn complimenten. Bij een grote verbouwing van een oud pand tot restaurant aan de Zeedijk (020) moest een vochtige keldermuur waterdicht worden gemaakt. Dat was anderen nog niet gelukt. De beide door de Nedam ingehuurde stukadoors wilden geen pottekijkers. Later, het was al heel laat geworden in een café, vertelden ze me dat ze van een behoorlijke afstand met grote kracht de mortel tegen de kaal gemaakte bakstenen muur aangooiden. En wanneer je weet hoeveel kracht een stukadoor (ook dames tegenwoordig) in z’n armen heeft dan moeten die klodders mortel de maximum snelheid binnen de bebouwde kom behoorlijk hebben overschreden. Klaarblijkelijk dringt de werpspecie dan tot diep in de poriën door. Die ruwe laag werd later netjes afgepleisterd. De receptuur van de mortel, hoort uiteraard bij bedrijfsgeheimen, is me ontschoten. Misschien is de herinnering toen al terstond in alcohol nevelen opgelost, of langzamerhand in de nevelen van een aantal decennia uit zicht geraakt.