Reageer op: kerstjacht

#208582
 Noë
Sleutelbeheerder

Het nieuwe jaar begint met flink wat sneeuw, meer dan vorig jaar.
Helaas komt de temperatuur zo nu en dan flink boven het nulpunt en smelt er weer een laag. Na een smeltperiode komen de natte grassen en kruiden kortstondig weer in zicht op de zuidhellingen en daarvan profiteren schichtig de reeen en herten.

Tegen de schemering, alhoewel de duisternis heel snel volgt, hoor je de knal en de echo. Vooral in het weekeinde zie ik onbekende jagers, door de week zijn het de buren… Nu ik er midden in zit, heb ik mijn standpunt over de jacht gewijzigd, het is een manier van leven. Er zijn hier bergboeren die de vriezer vol hebben met geschoten wild, groenten uit de tuin en zelf gebakken brood. De dorpsoven wordt met grote takkenbossen heet gestookt, en dan worden er tientallen broden gebakken, pizza’s, en in de restwarmte een flink stuk bout.

Helemaal eerlijk is het jagen niet in de winter. De sporen zijn goed zichtbaar en met de inzet van moderne materialen, is het moeilijk om te ontsnappen als edelhert of zwijn. De jacht op de gems (Chamois) is ook toegestaan en daar heb ik wel wat moeite mee. Al moet je een goede alpinist zijn om ze in de sneeuw op de korrel te krijgen. Je moet uitkijken voor lawines.

Ik wens jullie een goed nieuw jaar.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?