Reageer op: ADSL aansluiting RED by SFR, the morning after

#208522
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour,

Weer even terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Ja hoor, de afgelopen week was het weer raak. Om de 10 minuten een hersynchronisatie van de livebox, hoorbaar gekraak op de ouderwetse analoge telefoonlijn, er was weer eens iets uit de haak. Het probleem werd minder als het buiten droog was, maar zodra zich vocht aankondigde in de vorm van regen of mist was het raak. Zelfs als de ADSL wél even gesynchroniseerd was kwam het down debiet niet boven de 1 Mbit/sec uit, waar dat normaal toch 8 a 9 Mbit/sec was.

Omdat ik als aarzelende eeuwige afweger de definitieve overstap naar RED ADSL nog steeds niet heb durven maken was dit een uitgelezen gelegenheid om het actuele serviceniveau van France Telecom/Orange eens te testen. Gelukkig hoefde ik nu bij een storing niet meer naar de telefooncel in het dorp om te gaan bellen naar een onbereikbare helpdesk, dankzij de nabijheid van een GSM mast bracht de hotspot via het SFR RED mobieltje van madame uitkomst.

Ingelogd op mijn Espace Client begon ik de procedure om een storing verholpen te krijgen. Na enige stappen stelde het systeem voor de lijn te testen. Dat testen duurde enige minuten waarna de conclusie was dat er een storing op de lijn was waarvan de oorzaak in mijn woning leek te zitten en waar een technicien aan te pas moest komen. Mét de waarschuwing dat zo’n intervention in het privégedeelte van de installatie tegen 69 euri gefactureerd zou worden. Vervolgens kon ik een dagdeel kiezen, ik koos voor het eerst mogelijke tijdstip, direct de volgende ochtend. Na nogmaals bevestigd te hebben was de procedure ten einde en kreeg ik vrijwel direct een SMS met de bevestiging van de afspraak. Daarop volgde nog een SMS met een nummer dat ik indien gewenst kon presenteren bij de dichtstbijzijnde Orange winkel om gratis een leen-Domino op te halen om te gebruiken gedurende de periode dat ik geen Internet had. Het zag er allemaal veelbelovend uit.

De volgende ochtend tegen 11:00 begon ik toch wat te twijfelen. De ADSL indicator op de Livebox stond al de hele ochtend rood te knipperen ten teken dat synchronisatie niet mogelijk was. En geen technicien te zien. Maar, rond 11:30 reed een hoogwerker van het reparatiebedrijf het erf op. De technicien meldde dat hij reeds 200 meter kabel langs de weg naar mijn huis had vervangen omdat daar storingen in zaten, en dat hij nu alleen nog even vanuit mijn huis kwam testen of alles nu echt in orde was. De man had professionele apparatuur bij zich waaronder een TDR, dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt. De Livebox opnieuw opgestart, bleek na synchronisatie dat ik nu over een down debiet van zo’n 12 Mbit/sec beschik! De technicien gaf me een kaartje met een nummer dat ik kon bellen voor een snelle interventie als het probleem zich binnen 2 weken weer zou voordoen en nam afscheid. Even later kreeg ik een SMS die bevestigde dat een interventie buiten mijn huis had plaatsgevonden en dat er niets gefactureerd zou worden.

Al met al een pijnloze ervaring, zeer in tegenstelling tot de vorige keren dat ik een lijnprobleem aanmeldde. Ik weet natuurlijk niet of ik nu gewoon mazzel heb gehad, of dat Orange daadwerkelijk hard heeft gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening en de controle op haar partenaires die de reparaties uitvoeren. En ik heb ook geen idee hoe deze procedure bij RED ADSL wordt afgewikkeld. In elk geval verliep dit keer bij Orange alles volgens afspraak en zeer professioneel.

Het enige nadeel is natuurlijk dat dit mijn afweging om over te stappen naar RED ADSL er niet makkelijker op maakt. 🙁

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?