Reageer op: Straatverlichting.

#208372
 Noë
Sleutelbeheerder

Mensen die er verstand van proberen te krijgen zijn ergens in 2010 een onderzoek gestart op diverse gebieden specifiek naar de invloed van licht op flora en fauna.
De mensen die er nu verstand van hebben zijn mensen die tegen licht zijn, net zoiets als aan een anti-europeaan vragen of hij voor of tegen europa is.
Dit onderzoek is in 2015 verlengd met 3 jaar, en daar wachten we dan maar op.

Ik ben een eigenwijze tarzan, of zoals sommige mensen zeggen een oermens met een eigen wil.
Ik slik niet alles voor zoete koek, maar dat weten ze ook op deze site allang:-)
Dank zij m’n moeder die bijna honderd werd en een bijzondere natuurlijke dood is gestorven, heb ik misschien één keer in m’n leven een asperientje op, al weet ik zelfs dat niet zeker.
Wij groeide op met in jezelf geloven is de grootste kracht van het lichaam, daarna het gebruik van de natuur door kruiden te gebruiken als je ziek was.
We evolueren dus nog steeds, en het hele heelal evolueert nog steeds, dat stopt nooit.

Ik weet niet hoeveel miljoen jaar geleden hadden planten geen bladeren, maar hun stengels waren groen zodat ze konden fotosynthetiseren.
Ook zien we dat er een afnemende afhankelijkheid van water en een toenemende aanpassing aan droogte is onder de evolutie van planten.
Ik weet hier veel van omdat ik familie heb die erbij betrokken zijn (Er wordt zelfs nu een aardappel ontwikkeld die met een minimum aan water kan groeien in Afrika, er zijn hele (proef)velden gepoot dit jaar in Libanon, Israel en Jordanie)

In Wageningen hebben ze al wel een tipje van de sluier opgelicht over enkele proeven die nog gaande zijn over licht.
Zie hier de bevindingen :
het broeden van deze soorten ondanks de verlichting wijst erop dat de kwaliteit van het gebied dermate groot is, dat lichthinder wordt geaccepteerd.
In welke mate die wordt geaccepteerd blijft echter gissen, zonder die lichthinder zouden er misschien meer broeden maar ook dat is gissen.

Ook zijn veldwaarnemingen van de invloed van verlichting op het dag-nachtritme en nestplaatskeuze onder ogen gekomen.
Uit de veldwaarnemingen komt naar voren dat zangvogels vlak bij verlichting eerder in het seizoen en vroeger op de dag gaan zingen. Of dit gedrag consequenties heeft anders dan dat het waarschijnlijk weinig zin heeft, wordt verondersteld maar is tot nu toe niet “hard” gemaakt.
Uit die waarnemingen komt verder naar voren dat verlichting geen invloed lijkt te hebben op de nestplaatskeuze.
Op grond van deze informatie kunnen geen wetenschappelijk echt “harde”uitspraken gedaan worden over mogelijke effecten van de verlichting.

Nogmaals, ik ben geen tegenstander van licht uit, maar ik ben tegenstander van besluiten die worden genomen door mensen die menen dat iets zo is is terwijl dat niet bestudeerd is.
Ik ben tegenstander van mensen die je geld uit de zak kloppen omdat ze iets in hun kop hebben, en waar we dan later tot de conclusie komen dat “ze” het mis hadden.
Er zijn vliegvelden gebouwd omdat men ….., er zijn wildbruggen gebouwd omdat men …., het gaat zelfs zo ver dat als de EDF een terrein aanschaft ze er per direct een dikke laag asfalt op storten want oh wee als ze in de in aanbouw zijnde brakliggend land een ietsjepietsje klein torretje tegenkomen kan EDF de bouw wel een jaartje of tien uitstellen.
Dat kost miljoenen, en wie gaat dat betalen?
Ik betaal belasting aan de gemeente, en de gemeente heeft de plicht me te beschermen tegen gevaar, dus moeten ze ook de straat verlichten en niet zeggen dat ze dat voor de diertjes doen want dat is gelu….
En als ze in Wageningen volgend jaar tot de conclusie komen dat de natuur uitsterft door de licht-vervuiling, dan gaan we de sloophamer maar eens inzetten op al die nutteloze reclamezuilen van JC Decaux en al die sportvelden (ga maar op zaterdagmiddag tennisen) en langs alle wegen, en de gordijnen dicht.
🙂

Cees.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?