Reageer op: Straatverlichting.

#208344
 bosbess
Deelnemer

Volledig mee eens. Ik heb geen onderzoek gedaan, zoals jij Cees, en ik kan dus alleen uit eigen ervaring als gemeenteraadslid spreken. Op een gegeven moment kwam ook bij ons het onderwerp ter sprake in de raadsvergadering. De burgemeester meldde, in de rondvraag, dat er diverse gemeenten zijn die om de kosten te drukken ’s nachts de straatverlichting uitschakelen. Hij stelde voor om dat ook in onze gemeente te doen.

Verschillende raadsleden leek het wel wat. Mij niet. “Stel je voor”, zei ik, “dat op mijn kruising ’s nachts geen licht meer zou branden. Ik zou me niet meer veilig voelen.” Waarop een voorstander zei: “Dan moet je zelf maar lichten ophangen.” Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. “En al die oude mensen dan”, zei ik, “die ’s avonds niet meer over straat kunnen, bang als ze zijn om overvallen te worden of aangereden, omdat niemand ze ziet.” Ik besloot: “De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid van haar inwoners.”

Kennelijk deed dat de deur dicht, want niemand zei nog iets en het is nooit meer ter sprake gekomen. De lantaarns branden ’s nachts nog steeds. Wel werd ons vorig jaar voorgesteld om het onderhoud van de gemeentelijke verlichting uit te besteden aan een extern bedrijf, dat uiteraard al verschillende gemeenten als klant heeft. Dat kost bepaald niet niks, met een ingewikkeld contract, waarin het bedrijf de verantwoordelijkheid voor allerlei zaken uitsluit. Daar hoeft kennelijk niet op bezuinigd te worden.

Sterkte met de strijd, Cees!

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?