Reageer op: Zucht…..

#207302
 Noë
Sleutelbeheerder

Zo is het Jako. Ondanks dat op mijn Franse betaalpas met grote letters “Debit” staat denken de Nederlandse PIN kastjes dat het een creditcard is. De dames achter de kassa “zien” het meteen omdat de kaart niet helemaal vlak is. De werkelijke reden is dat de winkelier voor mijn pas extra omzet dient af te dragen waar hij geen zin in heeft en dus botweg die optie uitzet. Heel ambetant.

Dat “goedkope” NL systeem is overigens uit nood geboren in de tijd dat de Postbank zich niet wilde conformeren aan het systeem van de commerciële banken. Lange tijd werkte beide systemen, zeer inefficiënt, compleet naast elkaar.
De vraag of EMV duurder is dan Maestro hangt af hoe je er naar kijkt. De persoon met een betaalrekening is in Frankrijk voordeliger uit tov NL, gratis tegen ongeveer € 5,- pm in NL. Wat de winkelier per transactie dient af te dragen, en dus zal doorberekenen, kan ik zo snel niet vergelijken.

Dus @Wubbe, Nederland is het buitenbeentje omdat je er met je buitenlandse pas niet terecht kan (uitgezonderd toeristische omgevingen en de flappentapper), en het buitenland is nu eenmaal vele malen groter dan NL alleen.
Met het schrijven van brieven doelde ik op de m.i. verloren energie van Jeroen. Maar goed dat is ieders eigen recht.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?