Reageer op: Postuum succes voor François Hollande

#207111
 bosbess
Deelnemer

Ook ik ga eerst m’n gevel stuken en dan pas m’n tuin aanleggen. Maar allereerst zullen ze me de tijd moeten geven om de boel van binnen woonklaar te maken. En als er daardoor een hoop rotzooi in de tuin ligt, ga ik eerst de tuin opruimen voordat ik de gevel ga stuken. Want wat de buren van de buitenkant vinden zal me worst wezen. En eer alles helemaal klaar is, zijn we zo een jaar verder.

Met andere woorden: goed regeren kost tijd en doe je niet voor de populariteitscijfers. Ik kijk naar jou. Net als ik was je weg van Macron. Na twee maanden (!) verwacht je dat hij dat hele logge lichaam van de franse staat ff heeft omgegooid oftewel dat hij in zijn eentje de hele hut van binnen en van buiten heeft gerestaureerd en dat de tuin er ook fantastisch bijligt. En dan moet hij van jou ook nog allerlei bedrijven gaan binnenhalen. Daar is zijn minister van EZ voor. De kritiek was al niet van de lucht toen hij zich tactisch (buitengewoon slim) bemoeide met de onderhandelingen rond STX. Wat de man ook doet of laat: er worden tonnen stront over hem uitgestrooid. Hij is te langzaam, te rechts of te links of stom bezig. Net als toen Hollande nog maar enkele maanden aan het bewind was: wat hij ook doet of laat, hij doet het nooit goed, alleen maar kritiek van mensen die geen greintje verstand van zaken hebben en zich ook niet in een kwestie willen verdiepen. Iedere gelegenheid aangrijpen om het doen en laten van de nieuwe president verkeerd uit te leggen en luidkeels te roepen dat wat hij doet niet deugt. Geen gelegenheid geven om even aan de nieuwe baan en situatie te wennen, om zich diepgaand in de vele uiteenlopende vraagstukken te verdiepen. Nee, van de ene dag op de andere moet er een wonder geschieden. Zo niet, dan laten ze je vallen als een baksteen. Ze zouden ook kunnen denken: we hebben deze president voor vijf jaren ons vertrouwen gegeven, dus we wachten rustig af wat hij ervan bakt.

Ik heb het al eerder gezegd: een president is geen toverfee en hij heeft ook geen toverstokje. Een president is een mens als jij en ik. Kan jij in een nieuwe baan binnen drie maanden een hele bedrijfscultuur veranderen, zelfs wanneer je daar als president-directeur binnenkomt? Onmogelijk. Laat staan dat archaïsche land Frankrijk. Wat Macron (ik ook) heeft onderschat is dat hij met zijn niet-links en niet-rechts weliswaar de kiezers enthousiast maakte, maar dat nu hij eenmaal in het zadel zit zowel links als rechts alles doen om zijn positie te ondergraven. Daarbij komt de stommiteit om de pers tegen zich in het harnas te jagen. Terwijl hij met zijn innemende en daadkrachtige uitstraling juist heel veel baat kan hebben van vriendjes bij de pers.

Enfin, iets goeds is uiteindelijk toch voortgekomen uit al dat geschreeuw vanaf de zijlijn: Macron zal in het vervolg communicatiever opereren en meer samenwerken met de pers. Hoera.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?