Reageer op: welke is de beste vaatwasser in Frankrijk?

#205037

Een kort uitstapje naar een ontwikkeling die al langer aan de gang is, de teloorgang van good old-fashioned expertise bij ontwerp en productie. De op de reclamefolder voorgespiegelde beleving van product x, y of z heeft zich enigszins losgezongen van de functionaliteit en betrouwbaarheid. Dit nog los van alles wat door het rode potlood van de boekhouder geschrapt wordt. Mercedes stond in de jaren tachtig ooit samen met Toyota bovenaan in het betrouwbaarheidspeloton in de VS. Er kwam een nieuw management, wat wij produceren is over-engineered, moet anders, meer moderne technologie. Vijftien jaar later reed het merk met de ster bijna helemaal achterin het peloton. Daar moest ik aan denken toen ik dit berichtje las.

Om dichterbij het onderwerp te blijven: een Miele wasmachine die we in 1978 kochten hield het meer dan 25 jaar uit, de Bosch die daarna kwam – en veel minder intensief werd gebruikt – was binnen acht jaar damaged beyond repair. Nu weer een Miele. Over het Franse merk Brandt zwijg ik liever: nog nooit zo’n lawaaibak als onze vaatwasser met het opschrift “silencieux” meegemaakt. Vervangen door een Siemens. Nu de Brandt wasmachine nog die bij het centrifugeren z’n best doet de fundering van het huis wat dieper in de grond te trillen. Eerst nog maar eens demonteren om te zien of er wat los zit, of een schokdemper vervangen kan worden: zo snel geef ik me niet gewonnen. Mind over matter. Totdat de ratio dicteert: onbegonnen werk, te duur, gebruik je tijd voor leukere dingen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?