Reageer op: welke is de beste vaatwasser in Frankrijk?

#205020
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Jako,

Ik waarschuw maar vast, ik ga vloeken in de kerk. 🙂

Vroegah kocht ik altijd topmerken witgoed. Siemens of Bosch was me maar nét goed genoeg. De wasmachine moest eigenlijk van Miele en de koelkast van Liebherr zijn. En ja, tot pak ‘m beet de eeuwwisseling was ik daar erg tevreden mee.

Echter, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de “grote merken” van vroeger steeds meer gaan teren op hun reputatie uit het verleden in plaats van hard te werken aan de kwaliteit in het heden. In mijn beleving is de Miele van tegenwoordig niet meer de Miele van vroeger, net zomin als de Liebherr, Siemens of Bosch dat nog zijn.

Mijn eerste Miele wasmachine was al een oudje toen ik ‘m kreeg, en die heeft zijn 25ste verjaardag nog bij me gevierd. Mijn Liebherr koelvriescombinatie kocht ik in 1986 toen ik op mijzelf ging wonen en die is ergens in 2006 door mijn eigen schuld stuk gegaan. Een wasdroger van Siemens, ook uit die tijd, heb ik op 19-jarige leeftijd (van de machine dus) nog goed werkend weg gegeven omdat ik naar FR ging verhuizen.

Helaas, dergelijke succesverhalen zijn er niet meer voor mijn recentere topklasse apparaten. De Miele vaatwasser ging na 7 jaar kapot, de Miele reparateur constateerde dat er water bij een printplaat was gekomen (hoezo kwaliteit), reparatie (vervanging printplaat) zou meer dan 500 euro gaan kosten. Dat doe je dus niet voor zo’n oud ding, dus afschrijven. Ik had zo’n hele grote (en dure) Liebherr vrieskast met no-frost systeem. Na enige jaren ging dat ding strijk en zet op tilt, stopte met vriezen en gaf elke minuut een luide alarmpiep. Het ding in de aanhanger gezet, naar een officiële Liebherr reparateur 90 km verderop gebracht, 300 euro aan kosten betaald, na 6 maanden weer hetzelfde liedje. Je durfde bijna niet meer op vakantie uit angst bij terugkomst een ontdooide voorraad te vinden. Dus naar de dechetterie, niemand wilde ‘m kopen of hebben, de reputatie van dat model was hem al vooruitgesneld…

Toen had ik het helemaal gehad met de dure merken en besloot ik eens iets heel anders te proberen.

Ik kocht bij de Conforama één van hun goedkoopste vaatwassers van Chinese makelij (269 euro). Omdat je zeker weet dat er van die dingen na een paar jaar geen onderdelen meer te vinden zullen zijn, kocht ik er de uitgebreide 5-jaars garantie bij (115 euro). Dus voor een totaalbedrag van 384 euro heb ik 5 jaar gegarandeerd een werkende vaatwasser. Als het ding 1 dag na die 5 jaar kapot gaat schrijf ik ‘m af en heeft me dat dus 384/5 == 76,80 euro per jaar gekost. Elke dag dat ie langer mee gaat is “winst”. Tot nu toe doet hij het uitstekend, bij intensief gebruik, en de vaat wordt zeker niet minder schoon dan in de Miele die ik had.

Op dezelfde wijze heb ik de Miele wasmachine vervangen door een Electrolux met grote trommel, 392 euro plus 99 euro voor 5 jaar garantie. Ook dat bevat tot op heden prima.

De onwillige Liebherr vrieskast heb ik vervangen door een Chinees model zonder nofrost en zonder enige vorm van electronica. Deze zonder aanvullende garantie omdat er bijna niks aan zo’n ding kan stuk gaan.

Voor mij valt de afschrijving op een goedkoop apparaat plus aanvullende garantie veel goedkoper uit dan die op de investering plus onderhouds/reparatiekosten van een topmerk. Your mileage may vary maar ik ben wel klaar met die peperdure apparaten van de grote merken. Ik vind de prijs-prestatieverhouding echt helemaal zoekgeraakt.

Wellicht niet de reactie waar je op had gerekend, maar hopelijk draagt het bij aan je overwegingen.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?