Ik ben er eerlijk gezegd ook niet ontevreden mee, maar net als jij Henri, heb ik me wel afgevraagd hoe je met zo’n stel sterk uiteenlopende figuren moet regeren. In Nederland slaagden ze er al niet eens in om het in het algemeen eens te worden. Hier zitten ze nu gedwongen bij elkaar. Worden dat, ondanks het feit dat Macron uiteraard bepaalde eisen en voorwaarden heeft gesteld, niet vele konten tegen de krib? Wat helpt is dat de twee die afkomstig zijn van LR door hun eigen partij meteen op straat zijn gezet. Die hoeven zich dus van partijstandpunten niets meer aan te trekken.
Ik las wel dat er nogal wat associations zijn die zich grote zorgen maken over het ontbreken van een aantal ministeries/staatssecretariaten, waaronder enkele die door Macron uitdrukkelijk waren toegezegd of die onder Hollande wél bestonden. Zo is er geen ministerie van Emancipatie (toegezegd door Macron), geen ministerie van Logement (is er altijd geweest) en van Familie (bestond onder Hollande). Ook ontbreken ministeries van Jeugdzaken en Ouderenzaken. In de Midi Libre staat een overzicht van alle ministeries/staatssecretariaten met alle ministers/staatssecretarissen plus korte beschrijving en hun portret. Dat presidenten zelf mogen bepalen hoeveel en welke ministeries er onder hun regering zijn blijkt uit de volgende illustratie onderaan het artikel: