Helemaal waar Cees. Een mede-gemeenteraadslid zei gisteren: “Bij Législatives stem ik op iemand die mijn regio het beste vertegenwoordigt.” Zelf vind ik dat niet zo’n slimme opmerking en keuze, want het parlement gaat over landelijke belangen, niet over plaatselijke belangen. Maar het districtenstelsel zorgt er uiteraard voor dat mensen zo gaan denken.
We kunnen alleen maar hopen dat Macron zijn En Marche! zodanig van de grond weet te krijgen dat hij een meerderheid haalt in het parlement. Hij heeft zijn kiezers daar dringend om gevraagd tijdens zijn toespraak bij het Louvre: “Ik heb jullie nog nodig!” De eerste peilingen wijzen uit dat veel van zijn kiezers van plan zijn ook bij de Législatives op hem te stemmen.
Misschien weet je het al, maar voor de zekerheid meld ik het nog even. Vanavond om 21.00 uur op TF1 een documentaire getiteld “Emmanuel Macron, les coulisses d’une victoire”. Gedurende 200 dagen van de campagne is Macron gevolgd door de filmploeg van Yann L’Hénoret. Zelf droeg Macron voortdurend een microfoon. De filmer had als voorwaarde gesteld dat geen enkele deur voor hem gesloten zou blijven, behalve privé-deuren. Macron stemde daar mee in. Het resultaat is een film waarin Macron, die de camera en de microfoon totaal vergat, zichzelf laat zien. Hij kon zijn microfoon uitschakelen, maar dat heeft hij volgens de filmer geen enkele keer gedaan, behalve op privé-momenten. Zie hier.