Mij valt op dat de prijsverschillen tussen FR en ES groter zijn dan die tussen NL en FR, maar de Franse prijzen zijn in mijn ogen ook te hoog voor het geleverde product of dienst. Na de omschakeling van Franc naar Euro zijn een aantal kosten flink omhoog geschoten, terwijl service en automatisering om kosten beheersbaar te maken zijn achtergebleven.
De verschillen platteland/bergeland en de grote steden zijn groot. Wat ik allemaal moet doen voordat mijn Mutuelle het -buiten de basisverzekering- 15 euro kostende bloedonderzoek wil vergoeden, dat is niet meer van deze eeuw.
Bellen, opsturen verzekeringsbewijs, nog een keer want ze kunnen de .jpg niet lezen, nog een keer, etc. Er zit al een uur administratie in, ik heb al twee brieven gekregen van achterstallige kosten (€15,-) , en vorig jaar hebben ze nog een kopie gekregen van mijn bewijs van Mutuelle. En doorliep ik het zelfde traject.
Nutteloze tijd, die geld kost. Dit is exemplarisch voor he disfunctioneren van het systeem, waar automatisering nog op een laag pitje staat. Heb ik het nog niet over de grote super- en bouwmarkten die anderhalf uur de deuren sluiten in de voormiddag. Onhandig als je het bezoek aan de tandarts wil combineren met een bezoek aan de supermarkt.
Goed, France heeft ruime wetgeving in het beheersen van Nationale gevaren, vrijwel alles kan, en daarin lopen ze -noodzakelijk- voor op NL, de Fransen verwachten dan ook actieve medewerking, en logistiek, maar simpele automatisering tussen basis- en mutuelle verzekering is nog te moeilijk. Zucht, de politiek, ik sta er gelukkig buiten. Ik hoef ook niet te stemmen, maar het zou niet op Le Pen zijn. Want haar plan om bovenstaande te veranderen, is er niet. Sorry, maar zo zie ik het.