Bonjour Cees,
Ik woon niet in het hooggebergte maar wel in een heuvelachtige omgeving waar de afvoer van regenwater altijd een uitdaging vormt. Als ik jouw tekening bekijk ben ik er vrijwel zeker van dat die “vijver” daar niet toevallig ligt, maar opzettelijk is gerealiseerd in verband met de waterhuishouding op je terrein.
De hoeveelheid water die van een helling afstroomt tijdens perioden met flinke regenval wordt vaak schromelijk onderschat, met alle nare gevolgen van dien. Bekijk bijvoorbeeld eens de foto’s bij dit gruwelverhaal. Je hebt dat water sneller naast je huis dan dat je er vanaf bent!
Als je weer eens onderweg bent op de autoroute in een wat geaccidenteerd terrein, kijk dan eens naast de rijbaan als je een helling op- of af rijdt. Moet je eens zien wat een enorme betonnen regengoten daarnaast liggen. Bij stortbuien worden dat kolkende rivieren. Vaak komen die goten uit in speciaal aangelegde bekkens (je ziet een bordje “bassin”), allemaal bedoeld om die overvloed aan water te beheersen, zonder ongecontroleerde overstromingen of diepe geulen als gevolg van erosie.
Moraal van dit verhaal, in overeenstemming met wat Rob hierboven al opmerkt, is dat ik in jouw plaats niet overhaast die “vijver” zou dichtgooien. Ik ben bang dat je daar heel erg spijt van gaat krijgen.
Als die “vijver” je écht heel erg hindert bij je plannen, is het wellicht een oplossing deze te vervangen door een ruim bemeten betonnen goot, met roosters erop om het water door te laten. Een soort reuze caniveau zeg maar. Die betonnen goot laat je dan via een dikke afvoerbuis (dus veel dikker dan je standaard 100mm) afwateren naar een plaats waar al dat water geen kwaad kan. Zoals de deskundige in bovengelinkt gruwelverhaal opmerkt, een “drain Francais” is leuk voor lekwater, maar heeft nooit voldoende capaciteit om de waterstroom van een hellend terrein te verwerken.
Salutations, Jos