Kees, bedankt voor je reactie’s. Wat je zegt klopt allemaal en heeft me geholpen om het verder uit te kunnen zoeken.
Grijs Vinkje:
Een vriendelijk heer Koc van ESJ Accountants & Belastingadviseurs in Breda gaf aan dat: “Als u uw tweede woning in box 3 opgeeft door ook het adres van de woning te vermelden, dan wordt het vierkantje bij “Aftrek om dubbele belasting te voorkomen” automatisch aangevinkt.
Altijd checken:
Via de belastingtelefoon kwam ik erachter dat ik alles wel goed had ingevuld en “opeens” de berekening wel klopte. Toch zelf een keer vergeten om op akkoord klikken? Of toch een fout in het programma?
ADVIES:
Aan alle forumleden hierbij het advies: even nul euro bij de waarde van uw 2e huis invullen en controleren of het eindbedrag wel klopt.
Hoe is het berekend:
U kunt het bedrag “Vrijstelling buitenlandse inkomsten box 3” dat wordt afgetrokken, vinden bij de “Berekening inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen” onder: “Verzamelinkomen, Berekening belasting en premie, Inkomsten belasting box3”. Het bedrag dat u daar ziet staan = de waarde van uw 2e huis in FR keer 4% (het veronderstelde rendement) keer 30% (het percentage inkomstenbelasting dat u daarover moet betalen). Bij een waarde van 100.000 Euro is dat bedrag dus 1200 Euro belasting. Als uw 2e huis in NL staat moet u dat aan belasting betalen. Staat uw huis in FR? Dan betaald u dus niets. Immers u betaald al taxes foncieres en taxe d’habitation. 🙂
Nog een laatste opmerking:
Als het bedrag lager is dan de uitkomst van bovengenoemde rekensom dan komt dat omdat u schuld heeft door hypotheek op uw 2e huis. Die schuld was al op uw box3 vermogen in mindering gebracht dus dat klopt.
Wel jammer dat deze rekensom niet terug te vinden is in de belasting aangifte (alleen de uitkomst). Ik heb ook nergens op belastingdienst website deze uitleg terug kunnen vinden.
Groeten,
Jean de la Cour
-
Deze reactie is gewijzigd 8 jaren geleden door
Noë.