Reageer op: Pelletkachel – canalisé

Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour @Jswaal,

Mijn hartelijke dank voor deze bijdrage. Met name omdat deze mijn mening over pelletkachels bevestigt. Ik heb er namelijk een hekel aan. Ik vind ze lawaaiig, ik vind ze duur, ik vind het vuur niet mooi, ik vind ze onpraktisch omdat je met die pellets moet sjouwen, ik vind ze lastig omdat je nog steeds regelmatig de asla moet legen, en last but not least vind ik het vervelend dat ze elektriciteit nodig hebben en je dus bij stroomuitval in de kou zit.

Een CV ketel op pellets, in een separate technische ruimte, met een bijbehorende bulk opslag voor pellets en een automatische (worm) toevoer kan ik me nog voorstellen. Dan hoef je tenminste niet met emmertjes pellets te sjouwen omdat de opslag direct wordt gevuld door de leverancier. Ook hoor en zie je die pelletbrander normaal gesproken niet. Maar zeker niet zo’n ding in mijn woonruimte.

Ik stook zelf het liefst op hout. Niettemin realiseer ik mij dat dat niet voor iedereen altijd mogelijk is. Bijvoorbeeld omdat er geen bron van brandhout is (zoals bij @JSwaal), of omdat het hele gedoe eromheen (zagen, kloven, drogen, opslaan, sjouwen) bijvoorbeeld op gevorderde leeftijd te veel wordt.

Ik heb mij nu reeds voorgenomen om, indien ik het gedoe met hout zat zou worden, zo’n grote propaangastank te laten ingraven. Zo’n ding dat via telemetrie automatisch de leverancier waarschuwt dat er gevuld moet worden, en waarvoor ik gewoon maandelijks vastrecht en verbruik betaal. Eigenlijk qua comfort te vergelijken met een aardgasaansluiting in Nederland. Dan kan ik stoken op gas en bovendien ook nog koken zodat ik geen gedoe meer heb met gasflessen. Kortom, een oude dag zonder gesjouw.

Ik Frankrijk kom ik deze oplossing vaker tegen. Hoe dat in Spanje zit weet ik niet.

Salutations, Jos

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?