Jako, ik heb uiteraard geen idee van wat Macron op tv heeft uitgelegd (heb alleen NL tv). Daarom moet ik het hebben van wat ik in de krant lees. In dit geval van de link van Cees naar Le Point. Daarin staat iets heel anders dan jij zegt. Hebben die journalisten het dan helemaal verkeerd begrepen?
Ik snap natuurlijk wel dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken en dat zelfs de rijken van dit land dat niet kunnen opbrengen. Ook had ik me er al eens over verbaasd hoe er met de losse pols slordig met een paar miljoen of enkele miljarden heen en weer wordt geschoven. Zelf ben ik niet zo van de cijfers en de berekeningen, maar dat vind ik toch wel wat nonchalant wanneer je het over staatszaken hebt. Dat komt volgens jou doordat Frankrijk geen CPB heeft dat de verkiezingsprogramma’s doorrekent. Macron roept dus maar wat. Maar dat geldt dan voor alle presidentskandidaten. Wat een land.
Terugkomend op het artikel in Le Point: daarin staat ook dat Macron de staatsuitgaven wil terugbrengen met tig miljard. O.a. door het aantal ambtenaren met 120.000 te verminderen. Fillon had het over 500.000. Ook wat mensen betreft wordt kennelijk niet op een paar honderdduizend meer of minder gekeken. Maar goed, iedereen wil dus bezuinigen op de staatsuitgaven. Wanneer je dat drastisch doet (eerst zien, dan geloven) kun je het heel wat burgers en bedrijven naar de zin maken.
Ik herinner me dat een van de eerste maatregelen van Hollande was dat hij zijn eigen inkomen verlaagde. Uiteraard zet dat geen zoden aan de dijk, maar het gebaar had wel een voorbeeldfunctie. Maar ook dat heeft niet gewerkt. Want een president regeert nu eenmaal niet alleen. Zolang parlementariërs zich nog extra kunnen verrijken door hun eigen of elkaars familieleden in dienst te nemen en daar gretig gebruik van maken, hoef je van het parlement op financieel gebied weinig te verwachten.
Enfin, nog een paar dagen, dan komt Macron met zijn volledige programma en kunnen we het uitgebreid bestuderen.