Cees, een mens moet reëel blijven. Wanneer je alleen maar mensen spreekt die tegen je zeggen dat ze op Macron gaan stemmen, is ongeveer hetzelfde als maar één krant lezen. Ik lees dagelijks alles over de franse verkiezingen in Le Monde, L’Express, La Libération en Le Figaro. Ik heb de apps op m’n smartphone. Uit belangstelling? Natuurlijk ook, maar ook omdat het momenteel net een spannende soap is. Iedere dag een verrassing.
Jos heeft zijn plaatje uit een artikel in Le Parisien, getiteld: “Pourquoi Emmanuel Macron dit tout et son contraire”. Interessant artikel. Ik zal de app van Le Parisien ook toevoegen.
De berichtgeving in de diverse kranten verschilt trouwens niet zóveel. Als je er één hebt gelezen heb je ze eigenlijk allemaal gelezen. Dan lees ik ook nog twee keer per week het NL verkiezingsoverzicht van Stefan de Vries, NL journalist in Parijs, zie hier onder “Previous issues”. Je kunt natuurlijk net als Fillon en Trump de journalistiek van alles de schuld geven, maar dat is een beetje al te gemakkelijk.
Macron moet gewoon leren dat hij zich duidelijk uitspreekt, zonder allerlei intellectuele nuances en verfijningen. En hij moet niet de ene keer dit zeggen en de volgende keer dat en het dan met allerlei omwegen gaan uitleggen. Want dat komt over als draaierij en goedpraten. Klare taal, korte zinnen, zeg maar populistisch. Gelukkig heeft hij nu een oude rot in het politieke vak aan zijn zijde.
Anders dan jij beweert is de enige die stilstaat in de peilingen LePen. De rest blijft dalen en stijgen, afhankelijk van de gebeurtenissen van de dag. Dat komt doordat LePen de enige is met een vast overtuigde aanhang. Als ze vandaag aankondigt dat ze de 48-urige werkweek gaat invoeren en alle belastingen gaat verhogen blijft ze nog stabiel in de peilingen. Al met al blijft het spannend.