Mary, als je in Frankrijk woont, ben je in Frankrijk inkomstenbelasting verschuldigd. Alleen als je een overheidspensioen hebt, ben je daarover in Nederland belasting verschuldigd.
Omdat Frankrijk geen bevolkingsregister kent, krijg je geen bericht van de belasting, maar moet je jezelf aanmelden bij het belastingkantoor. In Frankrijk kan je de verdragsbijdragen aftrekken van je bruto inkomen. Op het belastingbiljet is daar geen apart vakje voor, maar je trekt de bedragen gewoon af van je bruto AOW+pensioen en dat bedrag vul je in als inkomen.
Voor jullie is 2016 een gebroken belastingjaar. Of de verdragsbijdragen in Nederland in mindering kunnen worden gebracht, weet ik niet.
Het handigste is om je belastingaangifte het eerste jaar door een deskundige te laten doen. In jullie geval iemand die ook verstand heeft van NL belastingrecht. Neem bijvoorbeeld contact op met Rob van Schijndel, hij werkt ook op afstand. Volgend jaar zijn jullie alleen nog aangifteplichtig in Frankrijk (behalve als je een overheidspensioen hebt) en dan kun je het zelf.
Het is in Frankrijk verplicht om via internet aangifte te doen. Daarvoor moet je een account openen op de site van de belastingdienst. Bij de impôts zijn ze heel vriendelijk en zullen ze jullie ongetwijfeld alles uitleggen. Ze helpen zonodig ook met de aangifte.
Ik adviseer je om zo snel mogelijk naar het belastingkantoor te gaan, want in deze tijd zal het er nog niet druk zijn. Ik vermoed trouwens dat jullie met jullie inkomen in Frankrijk 0 euro belasting gaan betalen. De franse belastingtarieven liggen voor gepensioneerden namelijk lager dan in Nederland. Succes.