Krelis, hoewel ik je poging om het me uit te leggen op prijs stel had ik het verhaal van Jako op zich wel begrepen. Maar ik snap de argumentatie niet. Mijn zoon werkt hier in loondienst. Hij ontvangt maandelijks zijn netto loon (= bruto salaris minus sociale lasten). Eenmaal per jaar krijgt hij een aanslag inkomstenbelasting over het netto loon dat hij van zijn werkgever heeft ontvangen, want de sociale lasten zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, evenals diverse andere kosten. Die aanslag betaalt hij zelf, niet zijn werkgever.
Waarom moet bij een profvoetballer dan de werkgever wél de inkomstenbelasting betalen? Het betreft immers een impôt sur le revenu? Weliswaar van 75% maar het percentage maakt natuurlijk niets uit wat het systeem betreft. Le revenu is voor de voetballer en niet voor de werkgever, dus betaalt de voetballer impôt sur le revenu. Ik maak het dus niet ingewikkeld, maar niemand kan mij uitleggen waarom de werkgever inkomstenbelasting moet betalen voor de voetballer. Ik heb ook in loondienst gewerkt en altijd mijn eigen inkomstenbelasting moeten betalen, net als iedereen.
Ik zal een einde maken aan dit gesteggel. Mijn schoonzoon is expert comptable (gepensioneerd). Ik zal hem het probleem voorleggen. Wordt vervolgd, al zal het even duren, want per telefoon wordt het niks. Waarschijnlijk zie ik hem over enkele dagen.