Reageer op: Hamon, Mélenchon, Jadot en Macron

bosbess
Deelnemer

Cees, experimenten moeten eens beginnen en ze duren noodzakelijkerwijs lang. Ze dienen namelijk om te kijken wat op langere termijn de economische en financiële gevolgen zijn, maar met name wat het effect van het basisinkomen is op het economische en sociale gedrag van mensen. In ieder geval bleek uit het canadese experiment dat de gezondheid van de proefpersonen er op vooruitging. Zij deden duidelijk minder vaak een beroep op de gezondheidszorg, wat niet alleen een financieel maar ook een algemeen welzijnsvoordeel is.

Ik weet niet wat je bedoelt met “de huidige uitkering”. Er bestaan namelijk ongelooflijk veel verschillende uitkeringen, die allemaal worden beheerd, geadministreerd en gecontroleerd door tig overheidsinstanties en ambtenaren, die niets anders doen dan andermans geld rondpompen (aldus Jako).

Het Burgerinitiatief Basisinkomen, dat de benodigde 40000 handtekeningen heeft binnengehaald voor een behandeling van het basisinkomen in de Tweede Kamer geeft op zijn zijn website de uitgangspunten en een mogelijke financiële onderbouwing van het basisinkomen, dat volgens hen nu al haalbaar en betaalbaar zou zijn:

Alle uitkeringen worden afgeschaft, evenals de organisaties die de administratie en controle van uitkeringen en toeslagen uitvoeren. Dat scheelt al zo’n 110 miljard euro per jaar (cijfer 2013). Verdiensten uit betaald werk zijn gedeeltelijk belastingvrij (zodat werken loont), over de rest wordt een vast tarief geheven, de zogenaamde vlaktaks. De BTW over alle producten en diensten wordt 20%. De vennootschapsbelasting gaat van 23,7% naar 30%.

Ook op de website van de Vereniging Basisinkomen vind je veel informatie, met name onder Veelgestelde Vragen. Zij vullen de onderbouwing iets anders in dan het Burgerinitiatief.

Internationaal zijn er nog wel wat problemen op te lossen voordat het Basisinkomen algemeen kan worden ingevoerd. Dat geldt met name binnen de EU. Zie hiervoor de discussie onder mijn eerdergenoemde artikel op Nederlanders.fr, tussen mij en een lid van de Vereniging Basisinkomen.

Al met al zal het basisinkomen voorlopig zeker nog niet algemeen worden ingevoerd. Maar dat het serieus aandacht verdient staat vast en ik ben blij met ieder experiment, hoe beperkt ook van opzet.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?