Reageer op: Hamon, Mélenchon, Jadot en Macron

bosbess
Deelnemer

Op de site van het Burgerinitiatief Basisinkomen 2018 vind je de uitgangspunten en een mogelijke onderbouwing van een basisinkomen. Aan de hand daarvan proberen zij aan te tonen dat het nu al haalbaar en betaalbaar is. Kort samengevat:

“Alle uitkeringen worden afgeschaft, evenals de organisaties die de administratie en controle van uitkeringen en toeslagen uitvoeren. Dat scheelt al zo’n 110 miljard euro per jaar (cijfer 2013). Verdiensten uit betaald werk zijn gedeeltelijk belastingvrij (zodat werken loont), over de rest wordt een vast tarief geheven, de zogenaamde vlaktaks. De BTW over alle producten en diensten wordt 20%. De vennootschapsbelasting gaat van 23,7% naar 30%.”

Uiteraard bestaat er ook een aparte Vereniging Basisinkomen; zie onder Informatie: veelgestelde vragen.

Het is logisch dat men eerst wil experimenteren om te kijken wat in de praktijk de financiële en economische gevolgen zijn, maar met name wat voor invloed een basisinkomen heeft op het economische en sociale gedrag van mensen. Die experimenten duren uiteraard een aantal jaren.

Binnen de EU komen er ook internationale vraagstukken bij kijken. Zie de discussie op Nederlanders.fr onder mijn eerdergenoemde artikel aldaar. Ook al ben ik in principe een voorstander van het basisinkomen, ik zie het nog niet een-twee-drie algemeen worden ingevoerd. Daarvoor is een algemene mentaliteitsverandering noodzakelijk van “het zweet uws aanschijns” naar “vrijheid blijheid”.

Uit het canadese experiment kwam trouwens naar voren dat de kosten van de gezondheidszorg in de proefperiode flink waren teruggelopen. Daarmee toonde de proef aan dat mensen met een vast basisinkomen zich gezonder voelen en minder een beroep op de zorg hoeven te doen.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?