Reageer op: hoofdgroep knalt eruit

#201856

Rata, meestal is slechts één module kapot is mijn ervaring. Dus wacht nog even met weggooien. Metertje komt zo. Van die prijs ben ik indertijd ook geschrokken, ook al had de vorige eigenaar van ons huis er een paar als reserve achtergelaten. De technologie die Fusadee gebruikt – hun website lijkt verdwenen te zijn, opgekocht daar anderen? – is een variant op die van zenerdiodes die je kunt gebruiken om gestabiliseerde voedingsspanningen te realiseren. Een zenerdiode van bijvoorbeeld 7,2 volt met een weerstandje naar een hogere voedingsspanning zal netjes over een groot stroom- en spanningsbereik op 7,2 volt blijven. Vinden heel veel elektronische schakelingen aangenaam, zo’n constante voorspelbaarheid.

Voor het afvangen van hoge spanningspieken is de zg. TransZorb techniek ontwikkeld. Ik ga toch eens een een post-mortem op zo’n module loslaten, zien wat er voor die prijs inzit. Waarschijnlijk een paar gewone Vishay TransZorb diodes, die per 10.000 ingekocht en in simpele verpakking doorverkocht tot verdriet van ons eigen budget garant staan voor een plezierige winstmarge.

Voordeel van deze types: veel sneller reagerend op de steile flanken van hoogspanningspulsen die vanuit het stroomnet aan komen galopperen, robuuster, kunnen heel veel hebben, praktisch onverslijtbaar i.t.t. varistor oplossingen die in de loop der tijd slijten, veiliger want geen risico van opvlammende varistors. Nadeel inderdaad: de prijs.

Ik vermoed dat buitenshuis de avondnevel nu al begint te komen, en binnenshuis de whisky dampen. Aanrader: de Oban, een uitstekende single malt uit het westen van Schotland.

Have a nice evening na het behalen van je tweede diploma in de serie cursussen van Electriciens sans frontières.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?