Reageer op: hoofdgroep knalt eruit

#201838

Jammer dat die DB er zonder bedrading niet uitvliegt, want dan was het een ENEDIS probleem geweest. Die testopstelling die ik je heb voorgesteld is natuurlijk wel gevaarlijk: wordt alleen gezekerd door de DB op 45 ampère – je hebt dacht ik 9 kVA – en geen 30 mA aardlek. De kans dat er een schoolklasje spelende kinderen bij jou voorbij komt lopen acht ik niet groot, maar je eigen veiligheid is ook wat waard.

IK zou je aanraden de improvisatiecursus voort te zetten door er een raccordement provisoire van te maken. Je hebt vast wel ergens een plastic kratje liggen, nog een disjoncteur van 10 of 16 ampère en wie weet ook nog een ID van 30 mA. Typisch een klusje waar een accu boormachine nu goed van pas komt. Een coffret de chantier, minus EDF zekering, compteur en DB, want die staan er al. Lastig in jouw geval: die piquet de terre in de bevroren grond zien te krijgen. Oh ja, en dan nog zo’n rood/wit politielintje met het opschrift: Danger de mort.

Ook nog meten tussen phase en neutre straks: de DB kan natuurlijk op een (halve) kortsluiting reageren in jouw ondergrondse alimentation bedrading. Ter illustratie deze tekening uit de presentatie van Pouw Jongbloed over de vernieuwingen in de Nederlandse NEN 1010 normen, tijdens de elektrotechniek beurs in Utrecht, 29 september 2015.

Troostende gedachte: Amsterdam is solidair, daar lag zowat de hele stad er vanaf vier uur vanochtend uit. Stroomvoorziening komt daar langzamerhand weer op gang, maar nog geen treinverkeer etc. Waar zit de resetknop voor alle seinen en wissels, en wat was ook al weer precies de default waarde, terug naar de fabrieksinstellingen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?