Reageer op: L’Élysée

#195790
 bosbess
Deelnemer

Cees en Peter, ik denk algemeen electoraal. En dan zie ik al die behoudende Fransen, wie óf links óf rechts met de paplepel is ingegoten, met achterdocht kijken naar zo’n jonkie dat die tweedeling wel even zal afschaffen. De man heeft geen support nodig van Cees en z’n jongeren, niet van Peter of van mij, maar hij heeft stemmen nodig! En een ideaal volstaat dan niet als je de bevolking wilt overtuigen. Die is moeilijk in beweging te krijgen als het om verandering gaat, zeker in Frankrijk. Dus moet je komen met nadrukkelijke leuzen, je moet zelfs populist worden!

Cees heeft gelijk dat de Fransen genoeg hebben van ouwe lullen. Dat heeft Juppé de das om gedaan en Fillon in de kaart gespeeld. Maar ze zijn wel gewend aan op een vaderlijk autoritaire toon te worden toegesproken, langzaam en nadrukkelijk: Com-pa-tri-ot-tes!

De moderne manier van spreken, het zal wel, maar menige Fransman verlangt iets anders van een president. Zijn niet-vaderlijke toon heeft ook Hollande parten gespeeld. Bovendien dringen woorden veel beter door die langzaam en nadrukkelijk worden uitgesproken, of het nu door een jonge of een oude persoon is.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?