Reageer op: Condens stalen platen dak

#201808
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour Pierro,

Ik heb geen directe persoonlijke ervaring met dit probleem, maar omdat ik niemand anders zie antwoorden, hier toch een poging mijnerzijds om u op weg te helpen. Voor wat het waard is.

Condensatie aan de binnenzijde van metalen daken is een bekend doch heel lastig probleem. In uw geval des te lastiger omdat het gebouw er al staat. Vrijwel alle literatuur over dit probleem beschrijft te treffen voorzorgen bij de bouw. Achteraf realiseren van een goede oplossing is allerminst eenvoudig.

Het gebruik van voorgeïsoleerde dakplaten of een absorberende onderlaag zijn mogelijk tijdens de bouw. Ik ga er even van uit dat verwijderen en opnieuw aanbrengen van het dak geen reële optie is.

Voor het verbeteren van de bestaande situatie zie ik persoonlijk 2 realistische mogelijkheden, namelijk gebouwventilatie of een geventileerde binnenisolatie.

De mogelijkheid tot ventilatie hebt u zelf al aangedragen. Echter, ik zou niet zomaar een paar ventilatoren aanbrengen en hopen dat het probleem daarmee verdwijnt. Een thermodynamische analyse die onder andere temperatuurverschillen, vochtigheidsgaden en gebouwvolumes in rekening brengt lijkt me hier op zijn plaats om te bepalen hoeveel ventilatoren van welke capaciteit nodig zijn. Dat is een materie waar Christian le Bricoleur veel beter in thuis is dan ik.

Voor binnenisolatie zijn er verschillende mogelijkheden:

Men kan pogen een isolatielaag direct tegen de onderkant van het metalen dak te spuiten. Hierbij mag beslist geen luchtlaag tussen isolatie en dakplaten blijven bestaan. Deze oplossing is slechts mogelijk als de metalen dakplaten ook op metalen dragers liggen. Houten dragers kan men namelijk niet “opsluiten” in de isolatielaag.

Als duurder en ingewikkelder alternatief kan men kijken naar de mogelijkheid van een geventileerde isolatielaag aan de binnenzijde. Hierbij is het van het grootste belang om het vochttransport van binnenuit door de isolatielaag heen zo effectief mogelijk te blokkeren, en tegelijkertijd de ontstane ruimte tussen onderzijde dakplaten en bovenzijde isolatielaag zeer grondig te ventileren. Teveel vocht in de loze ruimte zal namelijk leiden tot schimmelvorming, corrosie en andere narigheid.

Als isolatiemateriaal zou ik hier kijken naar XPS platen die 100% vochtbestendig zijn en gemakkelijk in een strakke afwerking zijn aan te brengen. Waarschijnlijk moet er aan de binnenzijde dan nog een laag brandwerend materiaal tegenaan. Ook moet worden gekeken of dit pakket niet te zwaar wordt voor de bestaande dakconstructie. Die daken van metalen platen zijn vaak erg licht geconstrueerd en er is niet veel marge om er zware dingen aan te hangen.

Voor nog wat meer informatie kan ik een artikel over de pathologie van condensatie op metalen daken aanbevelen. Succes!

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?