Reageer op: de Franse nationaliteit aangaan….

#195763
 bosbess
Deelnemer

Het zou me niks kunnen schelen om m’n NL nationaliteit op te geven, maar het is me teveel gedoe. Als je maar een nationaliteit hebt. En die heb ik. Als ik m’n paspoort laat verlopen kan ik dat niet meer zo makkelijk aantonen, dus begeef ik me (in gezelschap van zoon en dochter) eens in de tien jaar naar Parijs. Waar we niks te zoeken hebben. En waar we ook niet naar shows willen. We zullen volgend jaar dus de allervroegste tgv vanuit Nîmes nemen, gewapend met ons dan nog geldige paspoort en pasfoto’s via een plaatselijke fotograaf (mbv. aanwijzingen op internet van de NL ambassade). Dan nemen we de laatste tgv ’s avonds weer terug. Scheelt drie overnachtingen.

Peter, mijn dochter is getrouwd met een Fransman. Zij heeft de franse nationaliteit en de NL nationaliteit behouden. Haar man is in Marokko geboren. Van haar man, van zijn ouders en van zijn grootouders moest ze de geboorteaktes opvragen. Ook moest ze haar originele geboorteakte opvragen in Amsterdam. Tot twee keer toe stuurden ze een uittreksel van haar geboorteakte. Toen ze na inschakeling van de gemeentelijke ombudsman eindelijk de originele geboorteakte ontving hadden de papieren van haar man en zijn (groot)ouders hun geldigheid verloren. Dus opnieuw moeten aanvragen. Zij was zeer gemotiveerd, maar mij interesseert het helemaal niet of ik nu Française of Néerlandaise ben. ’t Is maar een papiertje.

Oudjaar in Nederland. Eén (lekkere!) oliebol vind ik genoeg en één (lekkere!) appelflap ook. Maar ik mis ze totaal niet. En zoals gezegd vind ik het ontbreken van vuurwerk een verademing. Volgens Cees is het een traditie die dood moet bloeden. Ik kan je voorspellen dat ik allang dood en gecremeerd ben wanneer vuurwerk eindelijk zal zijn doodgebloed. En tot die tijd zullen in NL heel wat ogen en vingers zijn uitgestoken en afgeknald.

Je mag geen mes bij je dragen, je moet in de auto je gordel om, op je scootertje moet je een helm op enzovoort enzovoort. Maar eens per jaar mag iedere Jan Imbeciel zijn gevaarlijke oorlogstuig afsteken om het “nieuwe jaar te vieren”. Krankzinnig.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?