Reageer op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016

#197648
 bosbess
Deelnemer

Sorry Harry, ik zie je eerdere reactie nu pas via mijn email.

Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Heel veel verdragsgerechtigden hebben een mutuelle. Hoewel verdragsgerechtigden officieel zelfs niet “verzekerd” zijn, noch in Nederland noch in Frankrijk, hebben zij in beide landen wél recht op de basiszorg. In Frankrijk via de CPAM. Daarop kan gewoon een aanvullende verzekering worden afgesloten.

Inderdaad voldoe je niet aan hun, volgens mij zeer uitzonderlijke voorwaarde dat je onder het franse sociale stelsel valt. Je valt onder het NL sociale stelsel, waardoor je bijvoorbeeld niet de torenhoge franse sociale premies (CSG/CRDS) bent verschuldigd.

Waarom ze als particuliere maatschappij die eis stellen is mij onduidelijk. Ik weet vrijwel zeker dat geen enkele andere mutuelle die voorwaarde kent. In ieder geval APRIL, AXA en Groupama niet. Je zou ze daar eens op kunnen wijzen. Wanneer dat niet helpt, zijn er ook andere mutuelles die een “assurance hospitalisation” aanbieden.

Zie bijvoorbeeld HospiAssur van Aviva, eveneens zonder leeftijdsbeperking. Maar na berekening van de premie en bestuderen van de dekking moet ik toegeven dat MGC voordeliger is. Ook APRIL heeft een “klein budget” formule, laagste premie 62 euro per maand voor een magere dekking.

Als ik jou was Harry, zou ik MGC vragen waarom ze als enige mutuelle deze niet ter zake doende voorwaarde stellen. Ook vraag ik me af of ze in EU-verband deze voorwaarde wel mógen stellen. Maar daar kan Jan de Voogd meer over vertellen (als hij weer kan inloggen).

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?