Reageer op: Algoritmes kiezen Trump

#194008
 Noë
Sleutelbeheerder

Misschien nog even een kleine verheldering:
Het gaat dus over mensen die hun nieuwsberichten vrijwel alleen via Facebook en, in mindere mate, Google vergaren. Vrijwel elk nieuwsmedium maakt gebruik van Facebook en vele nieuws artikelen, nieuwsuitzendingen etc. zijn via Google te vinden ongeacht het platform waarop gepubliceerd of gedeeld (youtube, Facebook, twitter, instagram, eigen site, etc.)

Welnu, niet één nieuwszender, krant of actualiteitenprogramma is geheel neutraal maar binnen hun eigen kleur leveren ze nog altijd een mix van verschillende berichten zodat je als lezer/kijker nog enigszins de balans zelf kunt opmaken. Bij publieke omroepen is dit nog sterker omdat zij nu eenmaal het totale publiek moeten vertegenwoordigen en bedienen willen ze hun bekostiging behouden.

En nu komt het: mensen die uitsluitend gebruik maken van Facebook en Google voor hun nieuwsgaring worden door de algoritmes van deze organisaties zo bediend dat ze alleen die berichten krijgen die bij hun profiel passen, dus kort door de bocht; anti Hillary? dan krijg je ook alleen maar berichten die dat bevestigen. Niet allochtone Fransen hater? voilà elk bericht bevestigt je gevoel.

En mijn zorg is dus dat die proteststem die iedereen dreigt uit te brengen voor een groot deel helemaal niet gebaseerd is op een genuanceerd beeld van de maatschappij, de politiek en de economie, maar slechts gebaseerd is op eenzijdige informatie uit soms zelfs ondeugdelijke bronnen.
Ik zeg dus niet dat datgene wat Facebook en Google ons voorschotelen één grote manipulatie is, nee het is alleen niet de hele waarheid en zeker niet het volledige verhaal. Als mensen die toch al ongenoegen voelen zich ook nog eens bevestigd zien in dat ongenoegen doordat ze niet alle informatie krijgen dan vrees ik voor een hele nare toestand in de wereld!

Dat we met z’n allen een andere kant op bewegen, weg van de gevestigde zekerheden daar twijfel ik niet aan. En ook ik voorzie roerige tijden in de nabije toekomst. Maar we hoeven toch niet net als na de val van het Romeinse rijk in een soort donkere middeleeuwen terecht te komen? Hoewel… de grote volksverhuizingen zijn al begonnen dus misschien zijn we al verder dan ik hoopte.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?