Reageer op: LED lampen gratis en voor niets

#188426
 Noë
Sleutelbeheerder

Dank aan Silex voor dit stuk. Wat kleurtemperatuur betreft, heb ik veelvuldig vragen over kantoorinrichting gehad m.b.t. TL-buizen (spaarlampen zijn van dezelfde familie, led-lampen geheel anders).
Vuistregel was: 2700K is extra warm, 3000K warm/koel en 3300K koel.
In een gemiddeld bureau is 2700K genoeg.3000K als details belangrijk zijn maar het is al gauw te wit. 3300K wordt al snel als hinderlijk ervaren. Bij slagerijen e.d. zit je al gauw op 3600K of hoger (waarbij het rood wordt “opgehaald” om het vlees beter te laten lijken).
Voor thuisgebruik raad ik 2700K aan. Voor LED gaat denk ik hetzelfde op.
Echter, LED-verlichting (die ook in je mobieltje en tablet zit) bevat echter relatief veel blauw licht waarvan de aanwijzingen steeds sterker worden dat dat invloed op je dag/nachtritme geeft.
De Gezondheidsraad heeft daar vorig jaar een vrijwel onleesbaar advies over gegeven en ik denk dat er nog heel veel onderzoek gaande is over wat wel en niet acceptabel is.
In één van mijn besrijven waar in 3-ploegendienst gewerkt wordt, zijn alle TL-buizen vervangen door LED-balken.
Op een vraag wat dat voor het toch al verstoorde leefritme van ploegendienstwerkers geeft kon ik, ook na veel zoeken, geen antwoord geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?