Reageer op: telefooncentrale

Bonsoir,

Als u veel telefoontoestellen heeft is een eigen huiscentrale (PABX – Private Automated Branch Exchange) de meest fraaie oplossing. Dankzij de technologische ontwikkelingen op het gebied van VOIP is het relatief eenvoudig en goedkoop om zoiets in huis te installeren.

Bij het onderzoeken van de mogelijkheden voor een eigen PABX heb ik allereerst gekeken naar de mogelijkheden van een ADSL telefonie abonnement. Helaas blijken zoals Rob al zegt de bekende providers op de één of andere manier blokkades op het niveau van SIP of RTP op te werpen om een eigen PABX moeilijk of onmogelijk te maken. Dus dat schiet niet op.

Ik heb dat nu opgelost door middel van een VOIP account bij ippi.com. Je kunt daar kiezen, vanaf een gratis account waarop je een tegoed stort voor uitgaande gesprekken, tot verschillende abonnementen met gratis telefoneren naar meer of minder bestemmingen. Je krijgt ook een eigen regionaal telefoonnummer. Met alle accounts is trunking naar je eigen PABX mogelijk.

Mijn PABX registreert zich bij ippi, en mijn oude FT/Orange nummer kan ik naar mijn regionale ippi telefoonnummer doorschakelen. Daarmee komen alle binnenkomende oproepen via VOIP en ippi op mijn PABX terecht, inclusief caller-ID. Genoeg informatie om mijn call routing logica aan het werk te laten gaan.

Met een eigen VOIP PABX kan ik net zoveel telefoontoestellen gebruiken als ik wil, van enige tientallen op de kleinste hardware tot honderden op een zware server. Bij binnenkomende oproepen kan men alle toestellen laten rinkelen, of slechts een beperkte groep, of één voor één tot ergens wordt opgenomen (hunt group). Toestellen kunnen onderling bellen, voicemail menu’s kunnen worden gemaakt, softphones op PC en smartphone geïnstalleerd worden, etcetera etcetera.

De PABX is zodanig geconfigureerd dat alle Franse- en internationale nummers als VOIP via ippi naar buiten gaan. Maar dat kan ook nog slimmer in de toekomst. Niets wat mij tegenhoudt om accounts bij meerdere VOIP providers aan te maken en automatisch oproepen naar verschillende landen via verschillende providers te routeren.

Als mijn PABX door wat voor reden ook uitvalt, gaan binnenkomende oproepen naar de ippi voicemailbox, en worden ingesproken berichten als mp3 via e-mail naar mij gestuurd.

Dankzij een Raspberry Pi met Asterisk, een zo goedkoop mogelijk FT/Orange abonnement en een ippi account kan ik trunken naar mijn eigen PABX, heel veel telefoons in huis hebben, gratis bellen naar een groot aantal bestemmingen en alles doen waar je vroeger een telefooncentrale ter grootte van een zeecontainer voor nodig had. Maar je moet wél enigermate thuis zijn in de techniek en niet opzien tegen een beetje hobbyen.

Salutations, Jos

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account