Bonsoir,
Naar mijn ervaring reageren Fransen meestal niet op voicemail (of welk soort electronische berichten dan ook) van mensen die ze niet reeds kennen. Dat wordt nóg erger als de beller een raar buitenlands accent heeft. Hoewel ik vloeiend Frans spreek heb ik deze vormen van communicatie al lang opgegeven.
Als ik iemand per sé wil spreken bel ik tot ik ze te pakken krijg, of als dat mogelijk is ga ik er naartoe. Bellen is vaak het meest succesvol rond etenstijd, tussen 12:00 en 14:00 en 19:00 en 21:00. Niet zelden wil men dat ook, in advertenties ziet men vaak dat kan worden gebeld “HR” oftewel “heures repas”.
Lukt dat allemaal niet dan kunt u ook bij Franse buren, bekenden of in kleinere gemeenten bij de mairie informeren naar adressen van aannemers, en in uw eerste (voicemail)contact duidelijk aangeven op wiens referentie u belt. Een opmerking als “de burgemeester heeft aanbevolen u te bellen” kan wonderen doen.
Overigens, als u de aannemer al niet te pakken kunt krijgen over een mogelijke opdracht, dan kunt u er zeker van zijn dat hij helemáal incommunicado blijft als u in de toekomst ooit klachten of problemen mocht hebben. Dan komt u in het circus van de aangetekende brieven en eventuele juridische procedures terecht. Inmiddels ben ik daar zó klaar mee dat ik alles zelf doe. Maar dat is weer een heel ander verhaal 🙂
Salutations, Jos