Reageer op: Nieuw huis bouwen

Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour Cees,

Een paar opmerkingen, mijn persoonlijke mening, dus geen universele wijsheden. Smaken en inzichten verschillen immers, gelukkig maar!

(1) Staalconstructie

Persoonlijk ben ik geen groot liefhebber van staalconstructies voor woonhuizen. Prima voor fabrieksgebouwen, torenflats en spoorbruggen, maar voor een woonhuis is het mij te “industrieel”. Zelf ben ik een groot liefhebber van houtconstructies. Natuurlijk het traditionele vakwerkhuis, maar ook het meer moderne Amerikaanse “timber frame”. Dat is ook een houtconstructie met traditionele pen-en-gat verbindingen die binnenshuis “in het zicht” blijven. Echter, in tegenstelling tot het traditionele Franse en Duitse vakwerkhuis worden in een Amerikaans “timber frame” niet de openingen tussen de balken opgevuld, maar de hele structuur “ingepakt” in van buitenaf gemonteerde “structurally inforced panels” (SIP). De houtstructuur is daarmee beschermd tegen de elementen en de doorlopende externe “enveloppe” maakt het mogelijk een zeer hoge isolatiewaarde te behalen. Hier vond ik het onderstaande plaatje:

SIP over eiken frame

(2) Platte daken

Platte daken houd ik ook niet van. In vind het eerlijk gezegd bouwkundige aberraties die verboden zouden moeten worden. Hoe vaak lees je niet over ingestorte gebouwen met platte daken? De oorzaak is altijd dezelfde. Er verzamelt zich een té hoog gewicht op het dak, bijvoorbeeld water door verstopte afvoeren, en het dak begint door te buigen. Daardoor verzamelt zich méér water op het dak, waardoor het verder doorbuigt. Enzovoort, tot de boel instort. Naar mijn mening zijn platte daken inherent onstabiele constructies, ik zelf wil ze in elk geval niet.
Dat wil niet zeggen dat je nu automatisch in een oubollig zadeldak moet vervallen. Een heel mooi alternatief is het lessenaardak, zeker als je daar meerdere van combineert, in een “timber frame” constructie zoals hieronder.

Timber frame met lessenaardaken

(3) Zelfbouw

Ik houd dingen graag in eigen hand, en van de Franse “professionels du batiment” ben ik in het algemeen allerminst onder de indruk. Maar om nu helemaal vanaf nul alles zelf op te bouwen is óók weer zoiets. Misschien zou een tussenweg in de vorm van een bouwpakket iets kunnen zijn, in elk geval als inspiratie.

Bouwpakket

Bovenstaand plaatje is afkomstig van deze site, daar vind je ook een interessant blog over het maken van “timer frames”. Zelfs als je er niets mee doet, wellicht toch interessant leesvoer!

Salutations, Jos

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?