Reageer op: In je eentje oud worden in Frankrijk

#190368
 Noë
Sleutelbeheerder

Vandaag ontving ik een mail van Chantal die haar inloggegevens op dit forum kwijt was, maar ons wel graag op de hoogte wil houden. Hieronder haar mail:

Goedemiddag,

Vorig jaar, medio juni heb ik dit forum benaderd omdat wij een mail van een verpleeghuis in Frankrijk, waar mijn vader verblijft, hadden ontvangen met de mededeling dat wij, als kinderen van onze vader, verplicht waren bij te dragen in de kosten van opname in het verpleegtehuis. Bij de email was een formulier gevoegd, in het Frans, met het dwingende verzoek dit direct in te vullen en te retourneren, anders zouden er gerechtelijke stappen ondernomen worden. Op het formulier moesten wij o.a. onze inkomsten opgeven. Wij waren totaal overrompeld en zijn op zoek gegaan of wij verplicht waren om bij te dragen in deze kosten.

Na veel speurwerk, navraag bij advocaten, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ambassades etc. kwamen we niet veel verder. Over het algemeen werd gesuggereerd dat wij verplicht waren om mee te betalen in deze kosten.

Via dit forum ben ik in contact gekomen met mensen die ons enorm geholpen hebben. Zij hebben voor ons speurwerk verricht, Franse kennissen/deskundigen benaderd en vonden dat in 2008 een vergelijkende studie voor de senaat is verricht, waarin gekeken werd hoe de andere lidstaten het regelen. Frankrijk ziet in dat het Franse beleid versoepeld moet worden. De Senaatsleden lazen dus precies hoe het in NL geregeld is. De site waar dit te vinden is, is; (http://www.senat.fr/lc/lc189/lc1893.html)

Iedere Franse jurist kan daar lezen, wat de voor Nederlandse kinderen bepalende, dus Nederlandse, wet is. Zo zijn de lokale overheden nog altijd autonoom in de EU en bepaalt Nederland zelf, wat de Nederlander betaalt voor de oude dag van ouders: iedere maand AWBZ.
Bovendien hebben Nederlandse kinderen die in Nederland wonen geen belastingaftrek in deze zoals Franse kinderen en dan is hun bijdrage eisen voor verzorging van een ouder in Frankrijk in strijd met het bilaterale belastingverdrag tussen NL en FR.

Aan de hand van die waardevolle informatie hebben wij een brief geschreven naar het verpleeghuis met verwijzing naar voornoemde de site. Wij hebben sindsdien nooit meer iets vernomen en hopen van harte dat hiermee de kous af is.

Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik via dit forum jullie verder informeren.

Ik hoop dat anderen, die met een soortgelijk probleem te maken krijgen, hier ook mee geholpen zijn.

Forumleden, heel veel dank voor de inzet!
Groeten,

Chantal

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?